30 okt 2015
Informationskampanjer

3 av 4 unga ångrar händelser i samband med fylla

Tre av fyra unga i åldrarna 20-27 år säger att de har ångrat eller känt skam för saker som har hänt när de varit fulla. Samtidigt uppger hälften att de i efterhand beskrivit sina fylleminnen som mer positiva än de egentligen var. Det visar en ny undersökning från TNS-Sifo som utförts på uppdrag av Systembolaget.*

Undersökningen visar bland annat:

• 3 av 4 (74 procent) av unga personer mellan 20-27 år har känt ånger eller skam för något de gjort eller varit med om när de varit fulla
  • 3 av 4 (76 procent) har någon gång druckit så pass mycket att det fått negativa eller allvarliga, konsekvenser
  • Varannan (50 procent) har beskrivit saker som hänt under påverkan av alkohol mer positivt än hur de egentligen upplevde dem

– Unga överdriver hur roligt de har haft och många ångrar händelser som skett i samband med att de varit fulla. Det var kanske inte så roligt egentligen, säger Ida Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget.

Många unga köper ut i tron att ett yngre syskon eller kompis annars skulle försöka få tag på alkohol från någon de inte känner. Men det stämmer inte. Majoriteten av 16-åringarna skulle nämligen avstå helt från alkohol om de inte fick den från någon de känner**.

Inför Halloween startar Systembolaget instagramkontot ”Fyllemisstag”, där unga ärligt kan dela med sig av historier om sina misstag, istället för att försköna dem. Genom att påminna om de ångestladdade minnen som många upplevt till följd av fylla, vill Systembolaget få unga vuxna att reflektera och att säga nej till att köpa ut till yngre syskon och kompisar.

– Att arbeta för att senarelägga alkoholdebuten hos ungdomar är en viktig del i vårt samhällsuppdrag. Ett nej betyder mycket och här har de unga vuxna en nyckelroll, säger Ida Ingerö.

* TNS-Sifo har på uppdrag av Systembolaget genomfört en undersökning - webbintervjuer med 1000 personer i åldrarna 20-27 år. Undersökningen har genomförts under oktober 2015.

** Undersökning genomförd av CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, 2014

För mer information kontakta:

Ida Ingerö, biträdande presschef, 070-245 00 47, press@systembolaget.se