06 dec 2013
Dryckesauktioner

Årets sista dryckesauktion

Hela 788 utrop och många i hela originallådor, till ett värde av nästan 4,3 miljoner kronor, ropas ut på årets sista auktion för drycker som samlarobjekt. Auktionen äger rum 9-11 december.

Auktionens första dag den 9 december startar med Champagne från både äldre och yngre årgångar. Bland annat Dom Pérignon 1955, 1964, 1969, 1978 med flera och 2002 i Andy Warhol Tribute Collection samt Pol Roger 1949, 1975 och 1979 och Belle Epoque 1990 och 1982 i magnum. Omtalade 1975 Deutz i magnumflaska finns med i två olika utrop. Bland de söta vinerna finns exempelvis Chateau d’Yquem från 1938, 1967, 1983, 1986 i magnum och hela lådor från 2001 och 2003.

- På den andra auktionsdagen, den 10 december finns som vanligt röda viner och denna gång endast Bordeaux. Det finns mogna viner och betydligt yngre, vilka behöver år på sig för att komma till sin rätt. Bland de äldre finns enstaka flaskor som Chateau Mouton Rothschild 1949, 1955 och 1957, Chateau Lafite Rothschild 1955,1966 och 1969 samt både 1961 Chateau La Mission Haut-Brion och Chateau Margaux. 1990 Chateau Pétrus och 1982 Chateau Mouton Rothschild i magnumflaska, säger Sören Nylund, värderingsansvarig Systembolaget.

Den tredje och sista auktionsdagen den11 december är viner från övriga vinvärldens områden på agendan, vilka samsas med olika starkviner och destillat. Med Bourgogne som avsändare finns bland annat Romanée Conti från Domaine Romanée Conti och från flera omtalade årgångar som 1978, 1985 och tre flaskor i nummerföljd från 1990. - Dessa tre årgångar blev alla välkomnade av mycket fina förhållanden i väderleken, säger Sören Nylund.

Från Kalifornien kommer bland annat Sine Qua Non, Harlan Estate och The Maiden som finns i olika årgångar och karaktärer, både i originallådor och som enstaka flaskor. Från Australien bland annat Ben Glaetzer och Penfold’s Grange i flera olika årgångar.

Några ovanliga destillat finns också med och de avslutar decemberauktionen, bland annat The Macallan 25 Years Old destillerad på tidigt 1950-tal, en specialutgåva för Queen Elizabeth II:s silverjubileum. Detta och mycket mer avslutar auktionsåret 2013.

Mer information om dryckesauktioner och decemberutropen finns här:

www.stadsauktion.se

För ytterligare information, kontakta:

Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget, tel. 08-503 303 97, soren.nylund@systembolaget.se