Pressrum

Pressrum

01 jun 2012
Övrigt

Chatta med Systembolagets experter om tonåringar och alkohol

Snart stundar skolavslutningar, sommarlov och midsommar och många ungdomar kommer i kontakt med alkohol. En situation många föräldrar inte alltid vet inte hur de ska hantera. Mellan den 4 och 7 juni kl 21.00 – 22.00 kan de chatta med Systembolagets experter för att få svar på hur man som vuxen bör säga eller göra i olika situationer.

– Vi vet att många föräldrar tycker det kan vara svårt att hitta bra argument på tonåringarnas frågor om att köpa ut, bjuda eller ge bort alkohol, säger Åsa Hessel, projektledare på Systembolaget. Föräldrarna har en viktig roll för sina barns relation till alkohol och vi tycker det är angeläget att ge dem möjlighet att ställa sina frågor direkt till våra experter för att få goda råd.

Chatten äger rum måndag till torsdag kväll, 4-7 juni, kl 21.00 – 22.00 på systembolaget.se. Frågor kan skickas in från kl 20.00. Systembolagets experter är alla specialiserade på tonåringar och alkohol.Mån 4 juni: Bengt Grandelius – legitimerad psykolog och författareTis 5 juni: Paula Liljeberg – överläkare och psykoterapeut på alkoholmottagningen Maria Ungdom i StockholmOns 6 juni: Sven Andréasson – överläkare på Beroendecentrum i Stockholm, professor på Karolinska Institutet och alkoholexpert på FolkhälsoinstitutetTors 7 juni: Ulrika Theolin – legitimerad psykoterapeut på Maria Ungdom i Stockholm

Läs mer om tonåringar och alkohol samt experterna på systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/

För mer information, kontakta gärna:Rebecka Blomberg, pressekreterare, tel: 073-049 25 32 eller press@systembolaget.se

Senaste nyheter

11 jan 2024
Alkoholforskning
Nytt blodprov som avslöjar patienters verkliga alkoholbruk och vad som händer med risken för hjärt-kärlsjukdomar när man minskar sitt drickande. Det är två av totalt 30 forskningsprojekt som nu får ta del av 10 miljoner kronor som Systembolagets Alkoholforskningsråd delar ut 2024.  
17 jan 2024
Systembolagets uppdrag
Klargörande från Systembolaget med anledning av rapportering i media kring det lokala och småskaliga sortimentet.