07 jun 2012

Juniorkocklandslagets Emma Erlandsson gör sommarens recept åt Systembolaget

Emma Erlandsson, till vardags kock på restaurang Djuret i Stockholm, är sommarens gästkock på Systembolaget. Emma har skapat tre olika sommarmenyer med inspiration från Grekland, Argentina och Marocko. Systembolagets experter har valt ut dryckerna som passar till. Emma är med i Svenska Juniorkocklandslaget och har deltagit i flera internationella tävlingar.

Emma är uppvuxen i Boxholm och har tidigare arbetat på den prisbelönta gourmetkrogen PM & Vänner i Växjö. – Att ta fram en sommarmeny till Systembolagets kunder är ett av mina roligaste uppdrag hittills, säger Emma Erlandsson. Det var en utmaning att ta fram något som kan passa alla, men på sommaren ska det vara enkelt, snabbt och smidigt att laga mat. Då är grillat oslagbart, säger Emma Erlandsson. – Med en gästkock vill Systembolaget inspirera till kombinerade mat- och dryckupplevelser. Att grilla är ett trevligt sätt att laga mat tillsammans under ljusa sommarkvällar, säger Rebecka Blomberg, pressekreterare på Systembolaget. Emmas recept är både enkla och goda – tillsammans med våra dryckesrekommendationer blir det en härlig smakupplevelse. Menyfolder med recepten till sommarmenyn och dryckesrekommendationer finns i alla butiker och på systembolaget.se. Menyerna har provats av Systembolaget och olika typer av drycker har kombinerats med rätterna. Mer om menyerna finns på www.systembolaget.se

Bilder på Emma Erlandsson finns på www.systembolaget.se/press För mer information, kontakta: Rebecka Blomberg, pressekreterare, tel 08-504 304 58 eller rebecka.blomberg@systembolaget.se