10 okt 2011

Lättare att köpa lokalt producerade drycker på Systembolaget

Det ska bli lättare att köpa lokalt producerade viner, öl, cider och spritdrycker via Systembolaget i hela landet. Denna förbättrade service kommer att erbjudas kunder i hela landet från januari 2012.

Positiva reaktioner

Många har varit positiva till att Systembolaget gör det lättare för lokalproducenter att nå ut till konsumenterna. Här ett axplock av vad som sagts i media (pdf).

– Intresset och efterfrågan på lokalt och småskaligt tillverkade alkoholdrycker har ökat kraftigt de senaste åren, precis som för livsmedel. Försäljningen av dessa drycker har fördubblats de två senaste åren. Därför är det naturligt att vi nu erbjuder kunder i hela landet en förbättrad service för dessa produkter, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.Det ska bli lättare att hitta, få råd om och beställa dessa drycker, både i Systembolagets butiker, på webbplatsen samt på tillverkningsstället. Det innebär att samtliga drycker i beställningssortimentet med en lokal tillverkning kan beställas utan extra kostnad för vare sig kunden eller tillverkaren. Den förbättrade servicen gäller även produkter som har en tydlig lokal efterfrågan, oavsett ursprung.– Detta är ett sätt att möta våra kunders ökade efterfrågan, naturligtvis inom ramen för Systembolagets vanliga ansvarsfulla alkoholförsäljning. Detta kan dessutom bidra till att öka intresset för lokalt producerad mat och dryck, avslutar Magdalena Gerger.Systembolagets förbättrade service för lokalt producerade drycker innebär bland annat:

• Ökade möjligheter att beställa lokalt producerade drycker på tillverkningsstället, via webben eller i butik. Alla lokalt producerade drycker som finns i beställningssortimentet ska kunna beställas till valfri butik utan extra kostnad.• Enklare att hitta lokala drycker i butikerna och förbättrad sökbarhet på webben.• Bättre rådgivningsmöjligheter genom utökad utbildning för Systembolagets personal även kring de lokalt producerade dryckerna. Definition av lokalt producerade och lokalt efterfrågade dryckerMed lokalt producerade drycker menas i sammanhanget viner, öl, cider och sprit som har producerats i begränsade volymer på till exempel ”gårdar” i Sverige, och som inte ingår i Systembolagets ordinarie sortiment. De lokalt producerade dryckerna kan redan idag köpas i de tre butiker som ligger närmast tillverkningsstället – där efterfrågan finns.  Med drycker med tydlig lokal efterfrågan avses produkter ur beställningssortimentet som är speciellt efterfrågade i enstaka butiker. Det kan vara drycker från vilken del av världen som helst.

För ytterligare information, kontakta:Lennart Agén, presschef Systembolaget, tel 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se