27 apr 2015

Ny undersökning: ”Omtanke” orsak till att äldre syskon köper ut

På valborg gör många ungdomar alkoholdebut och det främsta sättet för dem att få tag på alkohol är via en annan ung person. Nästan hälften av unga vuxna 20-27 år har köpt ut. En vanlig uppfattning är att man inte vill att yngre syskon ska skaffa alkohol från okända vuxna. Det visar en ny Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av Systembolaget.*

De som främst köper ut till ungdomar är andra unga personer – en äldre pojkvän eller flickvän, kompisar eller deras syskon.** Många tror att det är bättre att de köper ut för att ungdomarna annars ändå skulle få tag på alkohol från andra. Men siffror från CAN visar att 64 procent av alla 16-åringar som dricker alkohol skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte får tag på den från någon de känner väl.

– Ett nej betyder mer än vad många tror. Både syskon, vänner och föräldrar som köper ut till ungdomar gör det i tron att de annars ändå skulle skaffa alkohol från annat håll. Men majoriteten av ungdomarna skulle avstå från alkohol om de inte får den från någon de känner, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

TNS Sifo har på uppdrag av Systembolaget genomfört en undersökning med unga vuxna (20-27 år). Undersökningen visar bland annat:

• Varannan (46 procent) ung person 20-27 år har köpt ut till någon under 20 år
  • 6 av 10 (57 procent) tror att langning mellan syskon sker för att undvika att okända vuxna köper ut
  • Över hälften (52 procent) av de som köpt ut gjorde det främst när de var 20 år

– De som köper ut drivs ofta av omtanke, men den är baserad på en missuppfattning. Jag tycker att man ska ta diskussionen med tonåringen, inte minst inför en helg som valborg, säger Magdalena Gerger.

Att ungdomar börjar dricka alkohol så sent som möjligt är viktigt ur flera aspekter. Att dricka alkohol som ung ökar risken att drabbas av brott, övergrepp och olyckor. Studier visar också att de som alkoholdebuterat tidigt får en högre alkoholkonsumtion i vuxen ålder.

* Undersökningen har genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Systembolaget under mars och april 2015. Webbintervjuer med 1000 personer i åldrarna 20-27 år.

** CANs årliga undersökning om skolelevers drogvanor (2014)

För mer information kontakta:

Therese Elmgren, pressekreterare Systembolaget, telefon 072-706 83 36 therese.elmgren@systembolaget.se