22 jul 2014
Systembolaget kommenterar

Nya regler för lokalt och småskaligt producerade drycker från 1 september

Kundernas intresse och efterfrågan på lokalt producerad öl, vin och sprit har ökat kraftigt, så även antalet producenter. Systembolaget genomför nu ett antal förändringar med målet att på ett bra sätt kunna hantera det ökande antalet lokala produkter och förbättra vårt kunderbjudande. Den 1 september införs ett nytt sortiment, Lokalt och Småskaligt – ett brett sortiment av lokalt och småskaligt producerade produkter över hela landet. Vi har fått in många kommentarer i våra sociala medier när det gäller våra nya inköpsrutiner för lokala och småskaliga drycker och vi vill gärna ge svar på de vanligaste frågorna.

Förbättringar jämfört med i dag är att vi skapar en effektivare hantering av kundbeställningar. Produkterna kommer, i likhet med övriga sortimentet, att provas innan de kommer upp på hyllan för att säkerställa att de inte är defekta. Producenterna kommer även att erbjudas att delta med de inköpta produkterna i skribentprovningar. De lokala artiklarna kan listas i upp till tio butiker i närområdet om kundefterfrågan finns – jämfört med tre butiker i nuvarande lösning. Det blir en tydlig information till kunderna med hyllkantsetiketter i butik och sökbarhet på webben.

I vilka butiker kan en lokalt och småskaligt producerad dryck säljas?
Vi bedömer den lokala kundefterfrågan på de Systembolag som finns inom en radie av 10 mil från produktionsstället. Från 1 september har de leverantörer som finns i det lokala sortimentet möjlighet att komma in på upp tio butiker inom detta område om kundefterfrågan finns på dessa butiker. Antal butiker kan självklart ändras utifrån ökad respektive minskad kundefterfrågan.

Varför kommer inte varorna in på alla 10 butiker i närområdet?
Kundernas efterfrågan är det som avgör hur många och vilka butiker som de lokala produkterna kommer in på, och lokal efterfrågan är väldigt lokal. Vi ser att producenternas artiklar oftast efterfrågas mest på de Systembolagsbutiker som ligger allra närmast produktionsstället.

Måste alla varor skickas via er depå i Örebro nu?
Från 1 september har de leverantörer som finns i det lokala sortimentet möjlighet att komma in på upp till tio butiker utifrån kundefterfrågan. De levererar då till de butiker där varan ska finns på hyllan. De artiklar som kommer in på lokala butiker levereras direkt till butikerna och behöver inte skickas via Örebro. Om leverantören också önskar att kunder i hela landet ska kunna beställa dessa produkter så behöver varorna levereras till Systembolagets depå i Örebro. Det är frivilligt om man vill göra varorna beställningsbara i hela landet, det är en affärsmässig bedömning som varje leverantör får göra utifrån sin situation och sina produkter. Syftet med att leveranserna till andra delar av landet går via depån är att varorna snabbare ska komma fram till kunderna.

Ska de lokala producenterna betala för leveransen till depån?
Om man väljer att göra sin produkt beställningsbar i andra delar av landet, vilket är frivilligt, så är det leverantören som får betala för leveransen till depån – precis som alla våra andra leverantörer gör.

De lokala produkterna ska nu kvalitetstestas – vad innebär det?
De lokala produkterna kommer att provas sensoriskt och testas i vårt labb. Alla offererade varor provas av Systembolagets inköpare. Inköparnas bedömning ligger till grund för karaktäristik och smakbeskrivning. Vi kontrollerar att drycken inte är defekt/infekterad. Varorna testas även kemiskt på Systembolagets laboratorium, liksom övriga drycker i våra sortiment. Exempel på analyser som utförs där är alkoholhalt och sockerhalt.

Om en lokal produkt inte kommer in i det lokala och småskaliga sortimentet – vad händer då? Var kan den då säljas?
Vid sidan av vårt fasta sortiment och de olika tillfälliga sortimenten (t.ex lokalt/småskaligt och exklusivt) finns beställningssortimentet. I beställningssortimentet kan alla hos Skatteverket registrerade dryckesleverantörer lista de produkter de själv önskar. Om Systembolaget inte köper in en produkt till det lokala sortimentet så kan den säljas via beställningssortimentet. Blir det sedan stor efterfrågan på en produkt som ligger i beställningssortimentet, så har den produkten möjlighet att komma in i det fasta sortimentet i den butik där den efterfrågas.

Hur informerar ni de lokala producenterna om de nya reglerna?
Vi har en pågående kommunikation med våra leverantörer om de nya reglerna och kommer även att genomföra informationsträffar med dem under hösten.

Hur kommer ni att informera kunderna om det nya sortimentet?
Sortimentet kommer bland annat att synas genom hyllkantsetiketter i butikerna och inköpta varor kommer att synas på webben med bild- och smakbeskrivningar. Artiklarna kommer att kunna sökas fram på webben under ”Andra urval”.