10 nov 2014
Systembolaget kommenterar

Replik på debattartikel i Expressen; Systembolaget erbjuder fler småskaliga ölsorter än någonsin

I Expressen idag, 10 november, är en debattartikel publicerad med rubriken; ”Systembolaget utplånar Sveriges bryggerier” signerad Steffo Törnquist och Hasse Nilsson.

Nedan kan ni läsa Systembolagets replik i sin helhet.

Intresset för lokalt och småskaligt producerade drycker har fullkomligt exploderat de senaste åren. Vi på Systembolaget erbjuder i dag våra kunder fler småskaliga öl av god kvalitet än någonsin tidigare. Vår bild är att den positiva utvecklingen fortsätter. För att kvalitetssäkra dessa produkter samt säkra både beställningarna och leveranstiden till våra kunder förändrade vi i början av hösten vår distribution.

Tidigare levererade de småskaliga bryggerierna sina olika ölsorter till de lokala systembutikerna. Det gör de även fortsättningsvis, med de öl de säljer lokalt. Många av de småskaliga bryggerierna har sin huvudsakliga försäljning i våra närmsta butiker – man har en stark lokal efterfrågan – och då går det utmärkt att leverera just dit. Om man även vill att ölen ska vara beställningsbar i hela landet levererar man hela kollin med flaskor till vår depå i Örebro. På depån lagerhåller vi, packar och skickar ölen därefter till kunder över hela landet.

Steffo Törnqvist och Hasse Nilsson skriver att Systembolagets centrala lagerhållning hotar de småskaliga bryggerierna. Jag delar inte den bilden, tvärtom. Vi vet att det finns ytterligare ett 100-tal lokala bryggerier som ligger i startgroparna för att dra igång. Branschen växer, och det är fantastiskt spännande.

Jag träffar gärna Steffo Törnqvist och Hasse Nilsson för att diskutera hur vi på Systembolaget kan förbättra vår service. Men decentraliserade depåer, på våra 427 butiker, är inte möjligt.

Sara Norell, inköpschef Systembolaget