14 okt 2015
Alkoholforskning

Systembolaget arrangerar konferens om globala hälsofrågor

Den 15 oktober samlar Systembolaget forskare och experter på konferensen Agenda 2015 för att presentera och diskutera vår tids stora globala hälsofrågor. Vilken roll spelar riskfaktorer som alkohol, tobak och fetma? Bland de medverkande finns Gauden Galea director WHO, Sören Holmberg professor SOM-institutet, Robin Room, professor och alkoholforskare vid University of Melbourne, idrottsstjärnan Malin Ewerlöf och TV-profilen Erik Haag.

- Alkoholkonsumtion är en av de riskfaktorer som har stor påverkan på hälsan, precis som tobaksbruk och fetma. Livsstilssjukdomarna är vår tids stora utmaningar. Vi vill skapa ett forum där forskare, företag, beslutsfattare och organisationer kan diskutera tänkbara lösningar. Som exempel kan nämnas att allt fler äldre kvinnor dricker mer. Flera forskningsstudier visar på att kvinnor är mer sårbara än män för negativa hälsoeffekter av alkohol, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Agenda 2015 genomförs den 15 oktober i Stockholm, i samband med att Systembolaget fyller 60 år.

- I Europa är alkohol nu den tredje största riskfaktorn för sjukdomsbördan i samhället. Och även om vi i Sverige har kommit långt ur ett europeiskt perspektiv så finns det fortfarande mycket kvar att göra här. Vi på Systembolaget har ett ansvar att lyfta upp de här frågorna och bidra till att hitta lösningar, säger Magdalena Gerger.

Ur programmet:

• Gauden Galea, director of the Division of Noncommunicable Diseases and Health Promotion, WHO Europe. “Why the world needs global health initiatives”
  • Robin Room, professor University of Melbourne. “Alcohol as a public health risk: New evidence demands a stronger global response”
  • Sören Holmberg, seniorprofessor, SOM-institutet vid Göteborgs universitet.”Restriktivare alkoholopinion, men liberalare alkoholvanor”
  • Erik Haag, programledare, regissör, manusförfattare och författare. ”Adjö vodkabältet! Hur våra förfäder och föräldrar åt och levde – och hur vi bär oss åt idag”
  • Malin Ewerlöf, löpare och personlig tränare. Panelsamtal med fokus på att människor ska få en bättre hälsa

Om Agenda 2015 samt fullständigt program: http://agenda2015.se/

I Systembolagets samhällsuppdrag ingår att informera och sprida kunskap om alkoholens risker och negativa effekter, Agenda 2015 är ett exempel på det.

För ytterligare information kontakta:

Therese Elmgren, pressekreterare, 072-706 83 36, therese.elmgren@systembolaget.se