Bakgrunden till överklagan är den så kallade. muthärvan som drabbade Systembolaget 2003. Fyra leverantörer visade sig ha mutat Systembolagets butikschefer i syfte att nå kommersiella framgångar. På grund av detta avskedade Systembolaget sjuttiosju butikschefer. Femton medarbetare från ett antal leverantörer fälldes för korruptionsbrott.
Korruptionen innebar även att dessa leverantörer begått väsentliga avtalsbrott vilket resulterade i att Systembolaget sade upp ett antal inköpsavtal med respektive leverantör. En av leverantörerna, Vin & Sprit som numera ingår i Pernod Ricard, stämde omedelbart Systembolaget på skadestånd på grund av att Systembolaget agerat mot korruptionen.
Frågan avgjordes i februari 2012 genom skiljeförfarande varvid skiljenämnden fann att Systembolaget inte hade rätt att säga upp inköpsavtal motsvarande 2,6 procent av Pernod Ricards försäljning till Systembolaget. Det resulterade i att Systembolaget dömdes att betala 57 MSEK jämte ränta i skadestånd till Pernod Ricard, en av världens största spritleverantörer.
– Systembolaget har nolltolerans mot korruption. Vi tycker att det är orimligt att någon ska kunna muta till sig kommersiella fördelar och undgå ansvar för detta, säger Cecilia Schelin Seidegård.
Systembolagets arbete för att stävja korruption är omfattande, bland annat görs det genom ett etiskt råd, omfattande utbildningsinsatser samt ett finmaskigt system med återkommande interna revisioner.
– Men för att ge eftertryck till vår nolltolerans vad gäller korruption är det nödvändigt att kunna skicka en stark signal om att vi kommer att utkräva ansvar gentemot den som försöker använda mutor för att nå kommersiella framgångar. Skiljedomen leder till att vi inte kan utkräva ett sådant ansvar på ett effektivt sätt och därför överklagar vi skiljedomen, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.
För frågor kontakta: Lennart Agén, presschef, Systembolaget, 070-564 17 10