31 aug 2017
Systembolaget kommenterar

Systembolaget svarar: Konkret kritik gör oss bättre

I en replik på fem allianskollegor, som argumenterar mot gårdsförsäljning till förmån för en ansvarsfull alkoholpolitik, passar fyra centerpartister (Dagens Nyheter 30/8) på att rikta skarp men ospecificerad kritik mot Systembolaget.

Från Systembolagets sida hade vi naturligtvis helst svarat centerpartisterna i Dagens Nyheter, men replikrätten på DN Debatt omöjliggör detta och vi kommenterar därför frågan i detta format.

Enligt centerpartisterna, riksdagskandidaten Alfred Askeljung mfl, utgör ”Systembolagets stelbenthet en allvarlig hämsko mot företagandet och tillväxten i glesbygden”. De menar vidare att småskaliga producenter tvingas ”kämpa i motvind” mot oss på Systembolaget.

Vi beklagar verkligen om det finns några svenska producenter som känner så. Den återkoppling vi får från dem och den undersökning som Konkurrensverket genomförde förra året talar dock ett annat språk. Vårt lokala och småskaliga ölsortiment har ökat från 90 bryggerier med cirka 320 produkter under 2014, till 206 bryggerier med hela 917 produkter idag. Ur ett landsbygdsperspektiv kan vi dessutom berätta att Systembolaget finns i samtliga Sveriges kommuner med 439 butiker. Vi har minst tre anställda i varje kommun. Genom våra 470 ombud erbjuder vi också service på landsbygden och i mindre orter.

Prisbilden för svenska viner av traditionell karaktär (producenterna sätter själva priset) varierar mellan cirka 130 och 300 kronor. Vi vet att i detta prisspann så är många svenska konsumenter något av traditionalister. Med det menas att man gärna väljer utländska och välbekanta ursprung som Sancerre, Chablis eller Bourgogne, även om vi ser förändringar i konsumenternas intresse för svenska viner. Försäljning av det lokala och småskaliga vinsortimentet har ökat med 102 procent sedan 2014.

Även för nytillkomna öl- och spritproducenter är konkurrensen hård – inte minst från de svenska bryggerier som redan är etablerade på marknaden och från de stora internationella sprittillverkarna. Detta till trots ser vi ju, som nämns ovan, en tydlig ökning av antalet lokala producenter.

Vi kan förstås alltid bli bättre och mer effektiva och vi genomför därför hela tiden förbättringar. Vi träffar regelbundet de lokala producenterna, och vet därför vilken förbättringspotential de ser. Så sent som i förra veckan träffade vi Föreningen Svenskt Vin. Givetvis välkomnar vi förslag och exempel på vad vi på Systembolaget borde göra annorlunda. Vi kan alltid bli bättre. Men genom vår modell säljs i dagsläget 1101 lokalproducerade artiklar från 285 olika producenter på Systembolagets hyllor. För små och nystartade företag är Systembolagets distribution i hela landet, vår enhetliga prismodell och vår likabehandling av små och stora leverantörer en framgångsfaktor. Svenska lokala och småskaliga drycker har genom Systembolaget en effektiv kanal för att nå kunder i hela Sverige.

Magdalena Gerger, VD Systembolaget
Staffan Adin, Inköpare Lokalt & Småskaligt