Systembolagets årsstämma:

Fortsatt nöjda kunder och starkt förtroende: det visar Systembolagets siffror för 2017. Nöjd kund index (NKI) steg till 84,3 procent, vilket är något högre än förra årets toppnotering. Opinionsindex (OPI), som mäts av Sifo, visar att 76,9 procent av befolkningen vill behålla Systembolagets ensamrätt.

– Resultatet för 2017 är glädjande. Att vi når så höga siffror både i NKI- och OPI-mätningar är tack vara alla medarbetare. Vi arbetar aktivt för att möta kundernas förväntningar och samtidigt sälja alkohol med ansvar, säger Systembolagets VD, Magdalena Gerger.

Försäljning och resultat

2017 ökade försäljningsvolymen med 0,8 procent, något som kan förklaras av den ökade befolkningsmängden. Nettoomsättningen ökade från 28,5 miljarder kronor föregående år, till 29,4 miljarder kronor 2017. Detta beror dels på den ökade försäljningsvolymen, dels på att kunder fortsatt väljer att köpa dyrare och mer exklusiva varor. Rörelseresultatet uppgick till 270 miljoner kronor jämfört med 217 miljoner kronor föregående år. Preliminära siffror från CAN* visar att totalkonsumtionen för 2017 ligger kvar på samma nivå som föregående år; drygt 9 liter per person. Systembolaget står för 63 procent av totalkonsumtionen.

Försäljningsvolymen av ekologiska produkter ökade med en procentenhet till 12,6 procent. Försäljningen av plastpåsar har minskat med 3,6 miljoner stycken, i samband med den nya EU-lagen som trädde i kraft den 1 juni 2017.

Stämman

Vid stämman omvaldes ordförande Kenneth Bengtsson. Barbro Holmberg, som tidigare har arbetat med alkohol- och narkotikafrågor på socialdepartementet, valdes in som ny ledamot i styrelsen.

Systembolagets ansvarsredovisning 2017

* CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning

För mer information kontakta

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se