19 apr 2012
Finansiell information

Systembolagets årsstämma: Ännu starkare stöd för Systembolaget

Kunderna har aldrig varit så nöjda som nu, ett flertal nya tjänster har införts för att möta kundernas förändrade köpbeteenden och företaget fortsätter sitt arbete för att motverka alkoholskador och att satsa mer på CSR-arbetet. Det framgick vid Systembolagets årsstämma idag. Vid stämman valdes även Mona Sahlin och Crister Fritzson till nya ledamöter i styrelsen.

Sedan 2001 mäter SIFO svenska folkets inställning till Systembolaget. Under 2011 svarade i genomsnitt 68 procent ja på frågan om Systembolaget ska behålla ensamrätten på försäljning av starköl, vin och sprit. Det är den högsta nivån sedan mätningarna började och en ökning med 39 procent sedan starten 2001. – De flesta av oss förknippar alkohol med njutning och smakupplevelser. Men alkohol har avigsidor som missbruk, våld, sjukdomar och dödsfall, säger Magdalena Gerger, Systembolagets vd. 400 000 barn i Sverige har en förälder som dricker för mycket. Därför har Systembolaget ensamrätt på för-säljning av alkohol. Vi ska inte maximera vår vinst och heller inte sträva efter att sälja så mycket som möjligt– till skillnad från andra. NÖJDA KUNDER – ÄNNU NÖJDARE Det genomförs årligen undersökningar där kunderna svarar på vad de tycker om Systembolagets service. Under 2011 nådde kundnöjdheten den högsta siffran hittills – 79 av 100 möjliga. – Kunderna ger våra medarbetare toppbetyg både för den service och den kunskap om mat och dryck som de tillhandahåller, säger Magdalena Gerger. Vi arbetar intensivt på flera olika sätt för att erbjuda ett kundmöte utan motstycke. UTVECKLAD SERVICE FÖR KUNDERNA Systembolagets kunder har på olika sätt förändrat sina köpbeteenden. För att möta det förändrade behovet lanserade Systembolaget under 2011 bland annat en ny webbplats och en app till mobilen för att på bästa sätt ge den service kunderna önskar. Även beställningar via webben har utvecklats och nu ingår även beställningssortimentet i denna funktion. – Under 2011 fattade vi beslutet att utveckla servicen för att möta den ökade efterfrågan på lokalt och småskaligt tillverkade produkter. Tjänsten har precis lanserats och innebär att våra kunder nu kan beställa lokala och småskaliga drycker till vilken butik som helst i landet, säger Magdalena Gerger. FORTSATT ARBETE MED ÅLDERSKONTROLL OCH FÖR ATT MOTVERKA LANGNING En viktig del av Systembolagets samhällsansvar är att förhindra att ungdomar får tag på alkohol. Därför säljer Systembolaget inte till någon under 20 år. Förra året genomförde ett undersökningsföretag 5 600 testköp med kunder mellan 20-24 år för att kontrollera detta. Testerna visade att Systembolaget under 2011 begärde legitimation i 94 procent av dessa köp. – En annan aktivitet vi har för att öka föräldrars och vuxnas kunskap är våra kampanjer mot langning. Undersökningsresultat visar att både föräldrar och äldre syskon har blivit mer restriktiva till att köpa ut till minderåriga, säger Magdalena Gerger. CSR Systembolaget är aktiva inom CSR-området – corporate social responsibility. Det långsiktiga målet är att säkra att produkterna tillverkas under goda förhållanden både för människor och miljö. Under 2011 utarbetades en uppförandekod som från och med i januari 2012 finns i alla inköpsavtal. Under året togs även en miljöplan fram. – Som en av de största inköparna av alkoholhaltiga drycker i världen har vi ett stort ansvar för att utveckla och upprätthålla en hållbar leverantörskedja, säger Magdalena Gerger. Det finns alltid mer att göra men vi har en bra grund där vi kan påverka de missförhållanden som fortfarande finns runt om i världen.RESULTAT Systembolagets resultat för 2011 uppgick till 159 miljoner kronor efter skatt vilket ligger i linje med ägarens avkastningsmål. VID STÄMMAN UTSÅGS FÖLJANDE STYRELSE: • Cecilia Schelin Seidegård, ordförande (omval) • Kerstin Wigzell, vice ordförande, fd generaldirektör (omval) • Thord Andersson, enhetschef, Regionförbundet Örebro (omval) • Sven Andréasson, professor, Statens Folkhälsoinstitut (omval) • Crister Fritzson, vd och koncernchef, Teracom Group (nyval) • Johan Gernandt, advokat (omval) • Carl B Hamilton, riksdagsledamot (omval) • Mona Sahlin, f d partiordförande Socialdemokraterna (nyval) Systembolagets ansvarsredovisning 2011 finns på www.systembolaget.se Tryckta exemplar kan beställas via kundtjanst@systembolaget.se eller tfn 0771-83 83 00. För personbilder, besök: www.systembolaget.se/pressbilder FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA: Presschef Lennart Agén, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se