Pressrum

Pressrum

15 feb 2013
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2012

Systembolagets resultat för 2012 uppgick till 180 (233) MSEK. Arbetet med att fortsätta stärka och utveckla kundservicen gick vidare. Nya besöksrekord uppnåddes, både i butik och i digitala kanaler. Samtidigt är den totala alkoholkonsumtionen oförändrad.

Systembolagets resultat för 2012 uppgick till 180 (233) MSEK, vilket är 43 MSEK lägre än under 2011, men klart överstiger ägarens avkastningskrav. I resultatet finns en avsättning till en periodiseringsfond på 80 MSEK (0). Periodens skattekostnad uppgick till 68 (55) MSEK.

Systembolagets kundmöten i digitala kanaler ökade med 65 procent. Systembolaget.se hade 21 miljoner besök, appen Sök & hitta användes sju miljoner gånger. Därutöver besvarade Systembolagets kundtjänst 130 000 mejl och telefonsamtal. Drygt 118 miljoner butiksbesök innebär en ökning med cirka en miljon sedan 2011.

- Vårt Nöjd-Kund-Index nådde 2012 nya rekordsiffror, 81 av 100, samtidigt som över 71 procent av svenskarna stödjer Systembolagets ensamrätt, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2012.

För mer information, kontakta:
Lennart Agén, presschef, tel: 070-245 00 47, press@systembolaget.se

Relaterade dokument

Senaste nyheter

11 jan 2024
Alkoholforskning
Nytt blodprov som avslöjar patienters verkliga alkoholbruk och vad som händer med risken för hjärt-kärlsjukdomar när man minskar sitt drickande. Det är två av totalt 30 forskningsprojekt som nu får ta del av 10 miljoner kronor som Systembolagets Alkoholforskningsråd delar ut 2024.  
17 jan 2024
Systembolagets uppdrag
Klargörande från Systembolaget med anledning av rapportering i media kring det lokala och småskaliga sortimentet.