15 feb 2017
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2016

Fortsatt goda resultat och nöjda kunder

Sifo mäter regelbundet allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt (OPI). OPI låg 2016 fortfarande högt, på 76 procent. Nöjd Kund Index (NKI) visade vid senaste mätningen ett resultat på 84, samma siffra som förra årets rekordnivå. Synen på Systembolagets samhällsansvar, ett av de kvalitetsområden som är viktigast för kunderna, ökar och bidrar till den fortsatt höga nivån.

– Det är glädjande att vårt långsiktiga fokus på kundmötet ger tydliga resultat och att vi även detta år har ett starkt stöd för ensamrätten och ett högt NKI, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

2016 års omsättning uppgick till 28 469 miljoner kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. En bidragande anledning till den ökade omsättningen är den så kallade premiumiseringstrenden – att kunderna väljer produkter från de något dyrare segmenten.

Rörelseresultatet för helåret uppgick till 217 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 179 miljoner föregående år och beror främst på lägre avskrivningar i år. Ytterligare en förklaring är att Systembolaget under året arbetat med kostnadseffektiva lösningar genom ett nytt affärssystem och översyn av processer.

– Alkoholfritt och ekologiskt producerade drycker är andra segment som har ökat. Försäljningsvolymen av det alkoholfria sortimentet ökade med 11 procent 2016, jämfört med föregående år. Enligt CANs senaste undersökning håller trenden mot minskad alkoholkonsumtion i sig, vilket är väldigt glädjande, säger Magdalena Gerger.

2017 kommer Systembolagets nya strategiska plan att omsättas i verksamhetsnära aktiviteter. Fokus kommer att ligga på att fortsätta satsa på kundmötet och att öka kunskapen om alkoholens risker.

– Tack vare Systembolagets ensamrätt begränsas alkoholskadorna i Sverige, och färre människor far illa av alkoholens effekter, säger Magdalena Gerger.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2016

För ytterligare information, kontakta:

Systembolagets pressjour, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se