26 okt 2017
Finansiell information

Systembolagets delårsrapport för perioden januari till september presenteras idag: Fortsatt starkt stöd för ensamrätten och hög kundnöjdhet

–  Under sommarmånaderna har vi ett högt tryck i våra butiker och även många sommarvikarier på plats. Det är därför glädjande att kunderna är så nöjda med Systembolaget, kvaliteten och vår service även under sommarkvartalet, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Fortsatt nöjda kunder och starkt stöd för ensamrätten

Sveriges befolkning visar fortsatt ett starkt stöd för Systembolagets ensamrätt. Den senaste mätningen av opinionsindex (OPI) var 76 procent, vilket är en liten ökning jämfört med tredje kvartalet 2016. Periodens Nöjd Kund Index (NKI) på 84 tangerar den hittills högsta nivån som uppmätts under en sommarperiod.

Alkoholkonsumtionen minskar

Enligt rapporten ”Alkoholkonsumtionen i Sverige 2016”, som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN), presenterade i september fortsätter den mångåriga trenden om minskat drickande och i dagsläget dricker vi 9,0 liter ren alkohol per invånare och år, en minskning med drygt 1 procent jämfört med förra året.*

Resultat

Nettoomsättningen ökade ackumulerat med 2,8 procent till 21,5 miljarder kronor medan försäljningsvolymen, 362 miljoner liter, ökade med 0,4 procent jämfört med föregående år. Ökningen i nettoomsättning var, förutom ökningen i försäljningsvolym, främst relaterad till att kunderna fortsatt köper varor i de dyrare segmenten samt alkoholskattehöjningen från 1 januari. Den ekologiska andelen av den totala försäljningsvolymen fortsatte att öka vilket är glädjande.

Här kan du läsa delårsrapporten för januari – september med bland annat försäljningssiffror»

*CANs rapport Alkoholkonsumtionen i Sverige 2016

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se