Tio nya äppelmuster i mars

Systembolagets försäljning av alkoholfritt har ökat kraftigt de senaste åren. Under 2012 var ökningen över 30 procent – ett nytt rekord. Nu stärks Systembolagets alkoholfria sortiment ytterligare. 1 mars lanseras tio svenska äppelmuster i butikerna.

Från Österlen till Mälardalen är äppelodlingarna en del av det vackra svenska kulturlandskapet. Namn som Cox Orange, Signe Tillisch, Ingrid Marie och Aroma väcker doft- och smakminnen. De svenska äppelmusterna bidrar till mångfald och artrikedom i kulturlandskapet, men också till nya spännande smakupplevelser.

– Jag tycker mycket om våra svenska äppelmuster, bland annat för att de är så friska. Smaken är vuxen, och passar bra till en mängd olika maträtter. Men jag tycker också att äppelmusten står sig väl som fördrink, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget.

Några av musterna är gjorda av en enda äppelsort, medan andra är en blandning av olika sorter. Flera av musterna känns igen från tidigare lanseringar, medan några är helt nya. En av nyheterna är Kiviks Rödnos på halvflaska samt äppelmust från Värmdö och Grönsöö.

– Genom ett brett utbud av alkoholfria kvalitetsprodukter vill vi på Systembolaget fortsätta möta den ökande kundefterfrågan på alkoholfritt. Att kunna bjuda på goda alkoholfria drycker blir en alltmer självklar del av det goda värdskapet, säger Magdalena Gerger.

Lanseringen 1 mars:

Pressbilder och produktprover:

Pressbilder på äppelmusterna samt på Magdalena Gerger som provar musterna.

Produktprover för redaktionell provning kan beställas till redaktioner i Stockholmsområdet.

Fakta om alkoholfritt:

Enligt EU:s märkningsregler för livsmedel måste alkoholhalten för drycker sättas ut på etiketten om alkoholhalten överstiger 1,2 procent. Systembolaget har satt en egen lägre gräns på max 0,5 procent för att en vara ska få kallas alkoholfri. Vi har alltså ett hårdare krav än vad livsmedelslagen kräver.

För mer information, kontakta:

Lennart Agén, presschef Ida Thulin, biträdande presschef Tel: 070-245 00 47, press@systembolaget.se