08 apr 2019

Alkoholforskare i Stockholm får anslag från Systembolaget

Tjugo forskare i Stockholm får ta del av anslag från Systembolagets Alkoholforskningsråd. Ett av projekten leds av KI-forskaren Neda Agahi som studerar äldre personers ökade alkoholkonsumtion. Rådet delar i år ut totalt 10 miljoner kronor till projekt inom alkoholforskning.

- Det är roligt att vi fått fortsatt finansiering för det här projektet och kan titta närmare på hur olika livshändelser såsom pensionering eller förlust av närstående kan påverka alkoholkonsumtionen bland äldre personer, säger Neda Agahi, forskare vid Aging Research Center på Karolinska Institutet.

- Eftersom alkoholkonsumtionen generellt har ökat i den äldre befolkningen, är det viktigt att identifiera särskilt utsatta grupper och livsomställningar där det finns risk för ökad konsumtion, för att i nästa steg kunna utforma relevanta insatser, säger Neda Agahi.

Totalt har 33 projekt beviljats stöd. Systembolaget har identifierat alkoholkonsumtion och småbarnsföräldrar, samt ungas alkoholkonsumtion som särskilt prioriterade forskningsområden, och 3 miljoner kronor i årets utlysning var öronmärkta för dessa fokusområden.

Systembolagets Alkoholforskningsråd består av 11-15 från Systembolaget fristående ledamöter. Rådet bidrar till att stärka alkoholforskningen i Sverige genom att stödja relevant forskning. Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig forskning är särskilt prioriterad.

Systembolagets engagemang i alkoholforskning

I Systembolagets uppdrag ingår att informera om alkoholens risker. Det görs via informationsinsatser och stöd till alkoholforskning. Vi arrangerar kunskapsseminarier, delfinansierar en professur i klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet, delar ut stipendium till unga forskare, samt delar ut ett kunskapspris till forskare. Mer information finns här:

För ytterligare information kontakta:

Anna Raninen, ansvarig alkoholforskning Systembolaget, 072-077 97 29, anna.raninen@systembolaget.se

Neda Agahi, forskare vid Aging Research Center, Karolinska Institutet, neda.agahi@ki.se

Systembolagets pressjour, 070-245 00 47, press@systembolaget.se