Årets sista Dryckesauktion

Den 10:e till 12:e december genomförs årets sista dryckesauktion på nätet i samarbete mellan Systembolaget och Stockholms Auktionsverk. Denna gång ska 659 utrop av drycker som samlarobjekt gå under klubban till ett värde över 3,4 miljoner kronor.

Den sista auktionen erbjuder champagne och stilla vita viner tillsammans med starkvin och olika destillat. Bland dessa utrop finns bland annat en femtioårig champagne Dom Pérignon Oenothèque från 1962 och en snart 150-årig konjak från 1865. Där finns en historia i sig att berätta om denna åldring, som härstammar från tiden innan vinlusen Phylloxera förstörde det mesta utav Europas vinodlingar. Bland de röda vinerna från Bordeaux hittar vi bland annat tre flaskor mycket eftersökt Ch Lafleur  från 1982. Vi hittar också två mycket sällsynta objekt från Sine Qua Non. Det är två lådor med två magnumflaskor vardera. Den ena består av Poker Face och Into The Dark och den andra av Atlantis 1A samt 2A.Slutligen kommer många hela lådor från Bourgogne att auktioneras ut.  – Det är roligt att utbud och efterfrågan på drycker som samlarobjekt fortsätter att vara så stort, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget. Denna gång känns det extra spännande med det digra utbudet. På stadsauktion.se hittar du auktionskatalogen och bilder på de olika utropen.

Datum för auktionen10 – 12 december, med start 13.00 respektive dag, på stadsauktion.se. Samtliga poster publiceras och finns tillgängliga för budgivning en vecka innan auktionsdatum.För ytterligare information, välkommen att kontakta: Therese Eck, auktionssansvarig, Systembolaget: 0704-24 00 29Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84