26 jan 2012

Åtal mot Systembolagetanställd ogillas

Lunds tingsrätt friade idag den medarbetare som åtalats för brott mot alkohollagen efter att ha sålt alkohol till en 18-åring. Av domen framgår att misstaget inte når upp till straffbar oaktsamhet, vilket gör att åtalet ogillas. Medarbetaren har fått en skriftlig erinran eftersom Systembolaget ser allvarligt på det inträffade.

– Den friande domen är naturligtvis en lättnad för vår medarbetare som är djupt ångerfull och inser sitt misstag. Systembolaget ser mycket allvarligt på försäljning till underåriga och har utdelat en skriftlig erinran till medarbetaren i fråga, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Medarbetaren har begått ett misstag men har under många år skött sitt arbete prickfritt. Systembolaget har därför fortsatt fullt förtroende för medarbetaren och bedömer att detta inte kommer att upprepas. Den skriftliga erinran understryker att Systembolaget ser med stort allvar på det inträffade.

I domen sägs att inte varje avsteg från det aktsamma bör bedömas som straffbar oaktsamhet. Det måste finnas utrymme för vissa felbedömningar i det enskilda fallet. För att straffbar oaktsamhet ska föreligga måste det vara fråga om ett handlande som är klandervärt.

Systembolagets ålderskontroll

Att sälja till underåriga är oacceptabelt och Systembolaget arbetar hårt med att utveckla och förbättra ålderskontrollerna. En noggrann ålderskontroll är A och O för att Systembolaget ska bidra till att skydda unga från att dricka alkohol, vilket i sig bidrar till att minska alkoholskadorna.

Systembolaget begärde under 2011 legitimation i 94 procent av de cirka 5 600 testköp som genomfördes av kunder mellan 20 och 24 år. Det innebär att ålderskontrollen ligger kvar på samma höga nivå som under 2010. Närmare 200 butiker har uppnått målet att begära legitimation i 100 procent av testköpen under tolv månader i sträck.

För ytterligare information, kontakta gärna :

Lennart Agén, presschef, tfn 070- 245 00 47 eller press@systembolaget.se