Bourgogne uppåtgående trend på Dryckesauktion

Under onsdagen gick Systembolagets och Stockholms Auktionsverks Stora Dryckesauktion av stapeln. Totalt gick 510 objekt under klubban till ett värde av 5,6 miljoner kronor. Utmärkande för auktionen var det breda utbudet av årgångar. Närmare 140 år skilde mellan den äldsta och den yngsta flaskan. Bland annat såldes en konjak från 1871 och en bourgogne från 2008.

Många intressenter bjöd på de drygt 500 objekten, som till majoriteten bestod av röda viner från Bordeaux och Bourgogne. Deltagandet visar att intresset för dryckesauktionerna håller i sig.– På den här auktionen såg vi en intressant utveckling för bourgogneviner och vi kunde samtidigt notera en mer försiktig budgivning gällande champagne och bordeaux, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget.Nytt till våren är att alla dryckesauktioner kommer att genomföras på nätet.– Under hösten har vi genomfört Lilla Dryckesauktionen på nätet med stor framgång. Vi ser det som en naturlig utveckling att nu helt gå över till nätauktioner, säger Sören Nylund. Genom nätauktionerna når vi fler köpare som kan delta oberoende av var i landet man befinner sig. Vi ser också att allt fler bud till våra traditionella slagauktioner kommer in via telefon och online.FaktaTotalt utrop: 5,6 miljoner krTotalt klubbat: 4,9 miljoner kr86 procent av posterna såldesAnmärkningsvärda utropnr 4053 Château d’Yquem 1899 (1 fl) 50.000 kr (utrop 15-20.000 kr)nr 4433 Chambertin 1993 (6 fl) 30.000 kr (utrop 5.400-6.000 kr)nr 4434 Chambertin Clos de Bèze 1993 (6 fl) 28.000 kr (utrop 5.400-6.000 kr)nr 4075 Chablis Les Clos 1983 (12 fl) 20.000 kr (utrop 6-7.200 kr)nr 4493 Quinta do Noval Nacional 1963 (1 fl) 16.000 kr (utrop 6-7.000 kr)För ytterligare information, kontakta gärna:Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 070-548 00 25, soren.nylund@systembolaget.seAnna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84,anna.hamilton@auktionsverket.se