13 nov 2012
Dryckesauktioner

Dags för dryckesauktion på nätet

Nu är höstens tredje auktion med drycker som samlarobjekt här. Den 19 november kl 13.00 går startskottet för sammanlagt 397 utrop till ett uppskattat värde av ca 2 miljoner kronor.

Auktionen är fördelad på tre dagar där den 19 november innehåller champagne och vita viner. Den 20 november fortsätter med röda viner från Bordeaux, som står för närmare hälften av alla utrop den här auktionen. Den 21 november avslutas auktionen med röda viner från övriga Frankrike, Italien, Spanien, Libanon, Australien och Kalifornien. Den här dagen ropas även starkviner och destillat ut.

– Dryckesauktionen innehåller ett digert utbud för samlaren.  Det visar sig att intresset för drycker som samlarobjekt står sig, bland annat genom en toppnotering på auktionen i oktober då en flaska Romanée-Conti 1990 såldes för 90 000 kr, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget.

Datum för auktionen
19-21 november, med start 13.00 respektive dag, på stadsauktion.se. Samtliga poster publiceras och finns tillgängliga för budgivning en vecka innan auktionsdatum.

Systembolaget och Stockholms Auktionsverk arrangerar under hösten fyra dryckesauktioner på nätet. Den sista auktionen i december är en extra insatt auktion och genomförs nätet den 10-11 december.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarigdryckesauktioner, Systembolaget: 0705-48 00 25
Caroline Brodin, koordinator dryckesauktioner, Stockholms Auktionsverk:08-453 67 91