02 jan 2017

Drygt 3,7 miljoner till alkoholforskning i Stockholm

Sexton alkoholforskare i Stockholm får ta del av projektanslag på 3 750 000 kronor från Systembolagets Alkoholforskningsråd. Rådet delar ut sammanlagt 7 miljoner kronor till olika forskningsprojekt.

Systembolagets Alkoholforskningsråd, som består av elva från Systembolaget fristående ledamöter, bidrar till att stärka alkoholforskningsfältet i Sverige genom att stödja alkoholspecifik forskning. Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig forskning prioriteras.

– Det känns roligt att få detta anslag. Det ska bli mycket intressant att studera om priset på alkohol har betydelse även för ungdomars alkoholkonsumtion, speciellt om det skiljer sig mellan olika socioekonomiska grupper bland ungdomarna, säger Björn Trolldal, forskare vid Centrum för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Projektet ”Alkoholprisförändringar och konsumtion hos unga i olika socioekonomiska grupper ” tilldelas 400 000 kronor.

Övriga forskare i Stockholm som får anslag från Systembolagets Alkoholforskningsråd är Anne H Berman, Johanna Gripenberg, Åsa Magnusson, Anders Hammarberg, Neda Agahi, Sofia Carlsson, Tobias Elgán, Mats Ramstedt, Johan Svensson, Thor Norström, Nitya Jayaram-Lindström, Jonas Landberg, Andreas Lundin, Thomas Hemmingsson och Anna Sidorchuk.

Totalt har 31 projekt beviljats stöd.

Systembolagets engagemang i alkoholforskning

I Systembolagets samhällsuppdrag ingår ett ansvar för att informera om alkoholens risker. Detta görs via informationsinsatser och stöd till alkoholforskning. Under 2016 arrangerades en alkoholforskningskonferens och fem öppna populärvetenskapliga kunskapsseminarier för att diskutera och sprida forskningsresultat. Fr.o.m. 2017 höjs Systembolagets årliga anslag från sju till tio miljoner kronor.

Systembolaget delfinansierar också en professur i klinisk alkoholforskning, som innehas av Hanne Tønnesen vid Lunds universitet, och delar ut ett resestipendium till unga lovande forskare samt delar ut ett kunskapspris till en forskare som genom sin forskning bidragit till samhällsnytta.

För mer information kontakta:

Björn Lundkvist, ansvarig alkoholforskning, Systembolaget, 0706-78 68 76, bjorn.lundkvist@systembolaget.se

Björn Trolldal, forskare, Centrum för alkohol- och narkotikaupplysning, 0723-714307