Höstens andra dryckesauktion – 6-8 oktober

Höstens andra dryckesauktion erbjuder 540 utrop till ett uppskattat värde på strax över 2 miljoner kronor.

Säsongens andra auktion med drycker som samlarobjekt står för dörren och innehållet på auktionen visar på en bredd av inlämnade objekt från de flesta av världens mest kända vinområden. Som tidigare är auktionen fördelad över tre dagar.

6 oktober – Champagne och vita viner

Dagen bjuder på ett 80-tal utrop av champagne som sträcker sig från årgång 1959 till 2006. Förutom vanligt förekommande utrop med ex Krug, Salon, Pol Roger finner vi även denna gång mer ovanliga Hamm, Charles Koch, Goulet med flera.

Ett 80-tal utrop av både torra och söta viner avslutar auktionen.

7 oktober – röda viner från Bordeaux

Den andra auktionsdagen innehåller drygt 180 utrop. Det är huvudsakligen klassiska viner från högt renommerade årgångar.

8 oktober – röda viner av övrigt ursprung, samt starkvin och destillat

Auktionens sista dag innehåller viner från Italien, Spanien, Portugal och Libanon. Även klassiker från Bourgogne som La Tâche, Mazis Chambertin och Corton. Men även hela lådor som La Landonne 1996 och La Turque 1997. Dessutom flera lådor från Australien, som Penfolds Grange 1998. Sist ut den sista auktionsdagen är brandy, konjak och whisky av olika ursprung från både stängda och rivna destillerier, men även från fullt aktiva.

Från och med i höst börjar auktionen kl. 10.00 varje dag. Mer information om dryckesauktionen, utropen och budgivning finns på systembolaget.se och magasin5.auktionsverket.se. Visning pågår fram till respektive auktionsdag.

Värdering till hösens auktioner pågår löpande. Värderingsförfrågningar skickas till auktioner@systembolaget.se

Läs mer om Systembolagets dryckesauktioner på www.systembolaget.se

Systembolagets dryckesauktioner är ett samarbete med Stockholms Auktionsverk.

För ytterligare information, välkommen att kontakta: