07 nov 2014
Dryckesauktioner

Höstens tredje dryckesauktion 10-12 november

Höstens tredje dryckesauktion erbjuder 557 utrop till ett uppskattat värde av 1,9 miljoner kronor.

Nu är det dags för säsongens tredje auktion med drycker som samlarobjekt. Som tidigare är auktionen fördelad över tre dagar.

10 november - Mousserande och vita viner

Champagne som sträcker sig från årgång 1962 till 2005 inleder auktionen. Både enstaka flaskor och flertalet hela originallådor av flera olika årgångar med bland annat Veuve Clicquot Rare Vintage 1988, Bollinger Grande Année 1990 och La Grande Dame från 1996 finns med. Dagen avslutas med utrop av stilla vita torra viner, samt söta viner från främst Sauternes och Bourgogne.

11 november - Röda viner från Bordeaux

Den andra auktionsdagen tillägnas enbart röda viner från Bordeaux med ca 170 utrop. Där ingår bland annat Latour 1947 och hela originallådor av La Gaffeliére 2001 och 2005, Chateau Pichon Longueville 2008 och Troplong Mondot samt Beauséjour 2010. Men även Pontet Canet 2004 och 2006, enstaka Haut Brion samt Latour 1989 och Montrose 1990.

12 november - Röda viner av övrigt ursprung, starkvin och destillat

Auktionens sista dag innehåller Italienska viner från Valpolicella, Bolgheri och Barolo. Vega Sicilia från Spanien, Musar från Libanon och Columella från Sydafrika mfl. Även klassiker från Bourgogne och Rhônedalen hittar man här.

Sist ut på auktionen är konjak och närmare 90 utrop whisky av olika sorter och ursprung. Udda Ladyburn, gammal Springbank, Glenfarclas och Glen Keith från 1960 talet men också Hillside och Brora från tidigt 1970-tal och Ardbeg, Lagavulin m.fl.

Mer information om dryckesauktionen, utropen och budgivning finns på systembolaget.se. Visning pågår fram till respektive auktionsdag. Observera att auktionerna startar kl 10.00 varje dag.

Systembolagets dryckesauktioner är ett samarbete med Stockholms Auktionsverk.

För ytterligare information kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 08-503 303 97, soren.nylund@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se