26 feb 2019

Jonas Röjerman ny Master of Wine

Jonas Röjerman, produktskvalitetschef på Systembolaget, kan nu titulera sig Master of Wine. Han är den tredje personen verksam i Sverige som har klarat utbildningen och en av två med den prestigefyllda titeln på Systembolaget.

Röjerman har sysslat med vin sedan tidigt 90-tal.

- Det är ett livsverk och Master of Wine är kröningen på det. Det har varit en vidareutveckling av min kompetens som jag har haft nytta av varje dag i mitt arbete och jag är på en helt annan nivå nu än när jag började utbildningen, menar han.

Master of Wine anses vara den svåraste och mest omfattande vinutbildningen i världen och bara 384 personer har lyckats slutföra den. Systembolagets sortimentchef Ulf Sjödin har titeln sedan tidigare och nu har även Röjerman klarat av den prestigefyllda utbildningen.

– Utbildningen har hjälpt mig att kunna diskutera detaljer med vinmakarna, till exempel i hur vi säkerställer kvaliteten hela vägen in till hyllan på Systembolaget. Val av förpackning, val av kork, hur slutfiltrering görs och hur vinet ska stabiliseras – allt påverkar kvaliteten. Jag har läst och tillskansat mig en otrolig massa kunskap. Mycket mer än vad jag trodde skulle behövas. Den kunskapen gör att jag som Systembolagets representant visar att vi har koll. Det är som att komma till ett annat land och behärska deras språk. Det ger respekt, säger Jonas Röjerman.

I dag finns 384 Master of Wine i världen.

Den som vill bli Master of Wine måste först kvalificera sig. För det behövs ett WSET-diplom (Wine and Spirits Education Trust) eller motsvarande. Du ska ha arbetat med vin i minst tre år och måste bli rekommenderad av någon som har titeln Master of Wine. Därefter följer tre steg.

1. En utvärdering som avgör vilka som är redo. Essäuppgifter och provningar ingår.
  2. De som går vidare till steg två måste klara av tre praktiska delar i form av vinprovningar och fem teoretiska delar.
  3. Sista steget är en avhandling om valfri fråga som för kunskapen om vinvärlden framåt.

Läs mer om Master of Wine här: https://www.mastersofwine.org/

För mer information kontakta: Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se

• Dryckesauktioner-Australien.jpeg