03 feb 2011

Mogna viner i vinterns värdefulla dryckesauktioner

Vinterns dryckesauktioner innehåller ett stort utbud av obrutna lådor mogna viner, framförallt röda viner från Bordeaux. 1 139 poster kommer att gå under klubban till ett uppskattat värde av 6,7 till 8 miljoner kronor, det högsta värdet sedan starten med dryckesauktioner 2004.

Systembolagets auktioner äger rum 14 och 15 december och genomförs i samarbete med Stockholms Auktionsverk.

– En post som garanterat kommer uppmärksammas på den Stora Dryckesauktionen är en låda med 6 flaskor Lafite Rothschild av den klassiska årgången 1982 för 120 000 kr, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget.

På Lilla Dryckesauktionen erbjuds Clos Beauregard och Château l’Arrosée från 1964 på magnumbutelj. Det finns också ett flertal hela lådor med exempelvis Ch Kirwan 1998 och Ch Nenin 1983.

Dryckesauktionens katalog liksom text och bild för auktionens objekt finns tillgängliga på www.systembolaget.se och www.auktionsverket.se. Här finns även information om tidigare auktioner.

Visning av och information om auktionernas objekt
Visning sker måndag den 6 december samt tisdag den 14 december, kl 15.00 - 19.00 i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5.

Datum för auktionerna
Lilla Dryckesauktionen: tisdag 14 december, start kl 15.00 i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5 i Stockholm.
Stora Dryckesauktionen: onsdag 15 december, start kl 12.00 i Stockholms Auktionsverks lokaler Nybrogatan 32 i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Sören Nylund, värderingsansvarig Systembolaget, tel 070-548 00 25, soren.nylund@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef Stockholms Auktionsverk, tel 0733-40 67 84 anna.hamilton@auktionsverket.se

Skillnaden mellan de två auktionerna är utropens storlek, främst avseende utropets belopp eller antal flaskor. Bedömningskriterierna är de samma för båda auktionerna: flaskorna ska hålla en god och erkänd kvalitet. Definitionen för värdefullt samlarobjekt lyder: ”ett vin, ett starkvin eller en spritdryck som med kontinuitet omsatts och omsätts på internationella dryckesauktioner samt har en bred dokumenterad efterfrågan”.