12 dec 2011

Nu lanseras Systembolagets app för iPhone

Idag lanseras Systembolagets app ”Systembolaget Sök & Hitta” för iPhone. Appen är kostnadsfri* och erbjuder Systembolagets information och kunskap om varorna i mobiltelefonen. Sök butik och Sök dryck är några av funktionerna.

Appen lanserades för Android förra veckan och blev snabbt en av de mest nerladdade och populära. 13 000 användare har installerat appen för Android som fått 4,4 i medelbetyg. Appen rankas just nu som 2:a på listan över bästa nya gratisappar för den svenska marknaden.

– Genom appen gör vi vår service tillgänglig även via mobilen, säger Kerstin Wallentin, kommunikationschef på Systembolaget. Våra kunder ska kunna ta del av vår kunskap, inte bara i butiken, på webben och via kundtjänst, utan även via mobilen.  Vi är väldigt glada att vi nu kan erbjuda den servicen.

Följande funktioner finns i Systembolagets app:
Sök butik & ombud - Genom GPS-tekniken i mobilerna märks närliggande butiker och ombud ut på en karta eller visas i en lista.

Sök dryck - Precis som på webben kan användaren söka efter en dryck i appen. Det görs bland annat via Varugrupp, Land, Passar till eller Pris.

Fördjupad information om specifik vara – För mer information om en vara visas bland annat bild, pris, beskrivning, smakklockor, matsymboler, passar till, land, alkoholhalt och producent.

Hyllplats - När användaren väljer sin favoritbutik visas lagersaldo och hyllplats för den valda varan.

Tyck till om appen – Appen är under ständig utveckling och Systembolaget kommer fortsätta lyssna på sina kunders önskemål inför kommande uppgraderingar. Via en återkopplingsknapp kan användaren ange vad som är bra och vad som kan förbättras när det gäller appen.

Mobilbyrån Mobiento har utvecklat applikationerna. Nedladdning av appen görs via Android Market, App Store eller www.systembolaget.se/app

* kostnad för datatrafik kan ev. tillkomma

För pressbilder på appen, gå till: www.systembolaget.se/press/pressbilder

För mer information, kontakta gärna:
Rebecka Blomberg, pressekreterare, tel: 073-049 25 32 eller press@systembolaget.se