11 okt 2013
Dryckesauktioner

Stor aktivitet på höstens andra dryckesauktion

Många intressenter hittade till höstens andra dryckesauktion på nätet, och stor aktivitet rådde med 521 utrop fördelat över tre dagar till ett värde av 2,4 miljoner kronor.

Att intresset för drycker som samlarobjekt håller sig på en jämn nivå visar också resultatet av höstens andra auktion – säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget. Auktionerna är alltid fulltecknade och de flesta objekt säljer till estimerat utrop eller högre.

Årgångschampagne av bra kvalitet är fortfarande mycket eftertraktat, det såg vi bland annat på Deutz 1975 i magnumflaska som gick för 40 000 respektive 44 000 kronor. Förklaringen ligger sannolikt i att de var från en mycket begränsad upplaga på endast 200 flaskor.

Från klassiska områdena Bordeaux och Bourgogne ligger vinerna kvar på en jämn och hög nivå, och särskilt de röda vinerna. Bland annat såldes en låda Ch Mouton Rothschild 2002 för 26 000 kr från Bordeaux. Två lådor Ch Latour från 1989 och 1990 gick för 32 000 respektive 46 000 kr samt en låda Ch Mouton Rothschild från 1985 vars slutpris blev 30 procent över estimat, 25 000 kr mot utropet på 19 200 kr. En förklaring till priserna är den goda kondition som flaskorna är i. Det är något som ständigt noteras – att lagringsmiljön påverkar konditionen och även slutpriserna. Utmärkande från Bourgogne är en flaska Romanée Conti 1978 som såldes för 60 000 kr.

Bland övriga ursprung och bland starkviner och destillat ser vi att viner från Australien och Kalifornien i USA är intressanta. En låda om sex flaskor Penfolds Grange 1998 från Australien gick för 16 500 kr.

Bland destillaten som säljs i Sverige är singel malt whisky mest förekommande och det som intresserar de flesta, denna auktion klubbades bland annat en låda Springbank 21 Years i originallåda om 6 flaskor för 19 000 kr.

Mer information om slutpriser finns på www.stadsauktion.se under fliken Drycker.

Nästa dryckesauktion sker 11-13 november.

Systembolagets dryckesauktioner är ett samarbete med Stockholms Auktionsverk.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 08-503 303 97, soren.nylund@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se