10 jan 2013

Systembolaget 2012: Besöksrekord både i butik och på webb

Stödet för Systembolagets ensamrätt fortsatte att öka under 2012, och har nått en ny toppnivå, 71 procent. Försäljningen ökade med 0,7 procent mätt i ren alkohol, jämfört med 2011. Försäljningen av alkoholfritt ökade med 31,8 procent. Samtidigt har antalet kundbesök ökat under året, till drygt 118 miljoner. Systembolaget.se har under året haft 21 miljoner besök och antalet kundbeställningar har ökat med 22 procent. Försäljningen inklusive moms uppgick till 31,3 miljarder kronor, en ökning med 2,8 procent.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:

Försäljning 2012(1000-tals liter)Förändring 2012Jämfört med 2011 (procent)Fjärde kvartalet 2012Förändring jämfört med motsvarande period 2011 (procent)*
Vin194 529 + 1,8 %  + 3,8 %
Starköl227 561 + 0,2 %  + 1,2 %
Cider/Blanddrycker18 187 – 4,8 %  – 3,0 %
Sprit19 298 – 0,4 %  + 1,3 %
Totalt ren alkohol45 951  + 0,7 %  + 2,6 %
Alkoholfritt2 212  + 31,8 %  + 26,9 %

* Förändringen jämfört med motsvarande period förra året är kalenderkorrigerad.– Det höga stödet för Systembolagets ensamrätt visar att kunderna uppskattar vårt arbete med att sälja alkohol under ansvarsfulla former. Samtidigt som Systembolagets försäljning ökar något ser vi att den totala alkoholkonsumtionen minskat under senare år enligt SoRADs så kallade Monitorundersökning*, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Alkoholfritt ökade med över 30 procentFörsäljningen av alkoholfritt fortsätter att öka, och ökade under året med 31,8 procent jämfört med 2011. Alkoholfritt är därmed den varugrupp som, även under 2012, ökar mest hos Systembolaget.

Ekologiska produkterDe ekologiska produkterna stod under 2012 för 3,2 procent av den totala försäljningen, vilket är samma andel som 2011. Räknat i liter innebär detta en minskning med 0,9 procent.

Allt fler kundmöten på systembolaget.se och appen Sök & hittaUnder 2012 hade systembolaget.se 21 miljoner besök, vilket innebär en ökning med fyra miljoner jämfört med 2011. Därutöver användes Systembolagets app Sök & hitta sju miljoner gånger. Systembolagets kundtjänst besvarade under 2012 130 000 mejl och telefonsamtal. Totalt sett innebär detta en ökning på 65 procent av antalet digitala kundmöten under året, jämfört med 2011.

Hemleverans och kundbeställningarAntalet kundbeställningar ökade med 22 procent under året och uppgick till drygt 973 000, varav många gjordes via webben. I november och december 2012 påbörjades ett försök med hemleverans på ett fåtal orter. Fram till årsskiftet genomfördes sammanlagt 104 leveranser, i Sollentuna, Johanneshov, Bromma och Nacka. Försöket med hemleverans fortsätter under 2013.

Högsta stödet för Systembolaget någonsinStödet för Systembolaget är det högsta sedan det började mätas 2001. Under 2012 svarade 71 procent ja på TNS Sifo:s fråga om man vill behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av starköl, vin och sprit i stället för att tillåta försäljning i andra butiker, vilket är en tydlig ökning sedan 2011, då 68 procent svarade ja på frågan. Dessutom visar Systembolagets Nöjd kund-index nya rekordsiffror, 81 av 100, för 2012.

Systembolagets ålderskontroller vid testköp har ökat ytterligare sedan 2011, från 94 till 95 procent. Under året efterfrågades legitimation vid 95 procent av de cirka 5 700 testköp som genomfördes av kunder mellan 20-24 år. Mer statistik för 2012www.systembolaget.se/Statistik

2012 i siffror

Antal kundbesök: 118 miljoner Antal besök på systembolaget.se: 21 miljonerAntal användningar av appen Sök & hitta: 7 miljonerAntal liter som såldes: 461,8 miljonerAntal liter alkoholfritt som såldes: 2,2 miljonerProcent godkända ålderskontroller vid testköp: 95Procent som vill behålla Systembolagets ensamrätt: 71Nöjd kund-index: 81

* Monitorundersökningen genomförs av SoRAD, Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning vid Stockholms universitet.  Kartläggningen bygger på en beräkningsmodell som utgår från statistik över registrerad alkohol, där man lägger till skattningar av oregistrerad alkohol. Undersökningen genomförs i samarbete med experter som följer regeringens ANDT-strategi.

För mer information, kontakta gärna:Lennart Agén, presschef, tel 070- 245 00 47 eller press@systembolaget.se