Systembolaget byter kläder

– Och de gamla kläderna kommer till nytta i Vitryssland.I dag byter personalen i Systembolagets 421 butiker till nya kläder. Medarbetarna blir synligare i butikerna, vilket underlättar kontakt och god service. De nya kläderna ska signalera kunskap och tillgänglighet.

Systembolagets kunder vill att det ska vara lätt att se och få kontakt med butikspersonalen. Undersökningar visar dessutom att Systembolagets kunder uppskattar kläder som tydligt signalerar service och yrkeskunskap.

– Du ska alltid känna dig välkommen och väl mottagen på Systembolaget. Våra nya kläder gör medarbetarna mer synliga i butiken, vilket underlättar snabb kontakt och god service, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Systembolaget har ett tydligt fokus på hållbarhet och har genomfört en noggrann upphandling av de nya kläderna. Det finns en tydlig kravspecifikation för samtliga leverantörsled. Produktionen sker på ett sätt som är säkert och hållbart för både människor och miljö. Klädernas produceras både i Europa och Asien, bland annat i Indien, Indonesien, Litauen och Sverige. De nya kläderna är designade av Thomas Håkansson, som har arbetat med design inom mode och arbetskläder sedan 1986.

De gamla kläderna kommer till nytta i Vitryssland

Systembolaget har också ett tydligt hållbarhetsperspektiv på befintliga kläder. De kommer att doneras till Stiftelsen Vitrysslandsgruppen, som ger dem till behövande inom jordbrukssektorn i Vitryssland och Litauen.

För ytterligare information, kontakta gärna :

Lennart Agén, presschef, tfn 070-564 17 10 eller press@systembolaget.se