16 sep 2012
Försöket med hemleverans

Systembolaget genomför försök med hemleverans

Regeringen ger klartecken till Systembolaget att genomföra ett försök med hemleverans av alkoholdrycker i sex olika områden i Sverige. Det betyder att Systembolaget under hösten kommer att erbjuda hemleverans som en tilläggstjänst i ett begränsat antal områden. Hela försöket granskas av alkoholforskare.

– Systembolagets roll bygger på att vi tar ansvar för det vi säljer och för att motverka alkoholens negativa effekter. Vi har också ansvar för att ge god service. Därför är vi självklart mycket glada över beskedet från regeringen att vi kan inleda ett begränsat försök med hemleverans, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Vilka områden som blir aktuella och när vi ska påbörja försöket ska vi nu ta ställning till.

Försöket med hemleverans utformas i samråd med erfarna alkoholforskare, som också kommer att granska försöket. Val av försöksorter sker också i dialog med lokalpolitiker.

– En prioriterad fråga är att utbilda och certifiera de personer som ska leverera till kunderna, för att säkerställa att de följer våra försäljningsregler. Vi ställer lika hårda krav på dem som på våra medarbetare i butik, säger Magdalena Gerger. Det norska Vinmonopolet erbjuder hemleverans sedan tio år tillbaka och har inte märkt av någon försäljnings- eller alkoholkonsumtionsökning. Systembolagets bedömning är att hemleverans inte kommer att leda till någon ökad alkoholkonsumtion i Sverige utan att det rör sig om förändrade inköpbeteenden. Systembolagets tror att hemleveranstjänsten i först hand kommer att var intressant för kunder som på grund av tidsbrist i stället vill kunna nyttja möjligheten till hemleverans. Tjänsten kan även vara för de kunder som tycker det är tungt och opraktiskt att bära hem tunga påsar.

– Systembolagets ensamrätt till försäljning har ett brett stöd bland svenska folket. För att vårda detta höga förtroende behöver vi kombinera vår ansvarsfulla alkoholförsäljning och noggranna ålderskontroller med rådgivning på webben och i mobilen samt tilläggstjänsten hemleverans till en extra kostnad, säger Magdalena Gerger.

Fakta om hemleveranstjänsten:• Leverans minst tre dagar efter beställning. Leverans endast under Systembolagets öppettider på vardagar (måndag-fredag kl 10.00-20.00).• En beställning på 6-12 flaskor kommer att kosta kring 250 kronor i försöksområdena. Hemleveransen sker till självkostnadspris och med en stigande kostnad beroende på beställningens omfattning.• Det finns en maxgräns på 8 kollin (96 flaskor) per beställning.• Obligatorisk legitimationskontroll.• Samma strikta regler som i Systembolagets butiker och ombud runt om i landet: att inte sälja till den som är under 20 år, till berusade eller när det finns risk för langning.• Testköp kommer att genomföras på samma sätt som i butik och ombud.• Tjänsten är ett erbjudande som riktar sig till privatpersoner.

För ytterligare information, kontakta gärna :

Lennart Agén, presschef, tfn 070-564 17 10 eller press@systembolaget.se