Systembolaget i Bjuv och Skinnskatteberg bäst i Sverige på ålderskontroll

Systembolagets butiker i Bjuv och Skinnskatteberg hade vid halvårsskiftet uppnått målet att begära legitimation i 100 procent av testköpen ända sedan 2003. Butikerna är därmed de två bästa i Sverige när det gäller ålderskontroll.

– Kontroll av legitimation hos våra yngre kunder är en viktig del av vårt uppdrag och det är därför mycket glädjande att ålderskontrollen fungerar till 100 procent i så många av våra butiker, säger Mikael Wallteg, Systembolagets försäljningsdirektör.  Ålderskontroll är en viktig del av Systembolagets ansvarsfulla alkoholförsäljning. Därför får alla som ser ut att vara under 25 år visa legitimation. Försäljning sker inte heller till den som är alkoholpåverkad eller när det finns risk för langning.

Följande butiker har klarat av en 100-procentig ålderskontroll i minst 4,5 år:Bjuv Broby Finspång Färgelanda Gullspång, Hagfors Halmstad, Eurostop, Hjo Hyltebruk Jokkmokk Järpen Jönköping, Trädgårdsgatan, LaholmLaxåLjusdalLycksele, MunkforsNorsjöOlofströmPerstorpSkinnskattebergSkaraSträngnäsSkärhamnTibroTomelillaTranemoUlricehamnVindelnVårgårdaÄlvsbynÅsedaÖrkelljunga Överkalix

Under 2011 begärde Systembolagets alla butiker legitimation i 94 procent av de 5 600 testköp som genomfördes av kunder mellan 20 och 24 år. För första halvåret 2012 är resultatet 96 procent.

För ytterligare information, kontakta gärna :

Lennart Agén, presschef, tfn 070-564 17 10 eller press@systembolaget.se