16 jan 2019

Systembolaget skickar stämning till Winefinder

Systembolaget har i dag genom ett varningsbrev meddelat Winefinder att företaget kommer att stämmas i Patent- och marknadsdomstolen om det inte slutar att marknadsföra och sälja vin till svenska konsumenter. Winefinders försäljning och aggressiva marknadsföring med bland annat värvningspremier är olaglig.

– Winefinder skapar intryck av att försäljningen är laglig, vilket gör att konsumenter i Sverige blir vilseledda. Genom avgöranden i EU-domstolen och finska Högsta domstolen blir det än mer tydligt att Winefinders verksamhet är olaglig. Nu vill vi få frågan rättsligt prövad i Sverige så att den olagliga verksamheten stoppas, säger Malin Sandquist, jurist och avdelningsdirektör i Systembolagets företagsledning.

– Om vi i Sverige ska lyckas hålla nere konsumtionen av alkohol och begränsa dess skadeverkningar måste vi hålla fast vid den modell vi har valt i Sverige, att försäljning av alkohol ska ske med ansvar och utan vinstmaximering och försök till merförsäljning. Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol, både i butik och på nätet, avslutar hon.

Läs mer här: https://www.systembolaget.se/marknadsforing-alkohol

För mer information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se