12 jan 2012

Systembolagets ålderskontroller 2011

Systembolaget begärde under 2011 legitimation i 94 procent av de cirka 5 600 testköp som genomfördes av kunder mellan 20 och 24 år. Det innebär att ålderskontrollen ligger kvar på samma höga nivå som under 2010. Femton butiker som har uppnått målet att begära legitimation i 100 procent av testköpen under tolv månader i sträck får en uppmuntran i form av trivselpengar.

– Det är glädjande att vårt arbete med att säkra noggranna ålderskontroller fungerar så väl. Systembolagets uppdrag att inte sälja alkohol till barn och ungdomar är helt centralt för vår personal – varje dag. Nu fortsätter vi att spänna bågen ytterligare. Vi är inte nöjda förrän vi når 100 procent i samtliga butiker. Svenska folket ska kunna lita på att vi står för en ansvarsfull alkoholförsäljning, säger Mikael Wallteg, vice VD och försäljningsdirektör.

Butiker som uppnådde målet om 100 procent ålderskontroller under en 12-månadersperiod (mellan december 2010 och november 2011):

Systembolaget tar varje månad fram en lista med de butiker som har klarat av målet om 100 procent ålderskontroller tolv månader i sträck. När en butik har klarat ålderskontrollen i 12 månader i rad börjar butiken om från noll och måste klara ytterligare 12 månader i rad innan den kan få en extra trivselpeng.

Närmare 200 butiker klarade samtliga ålderskontrollköp 2011. För mer information, kontakta gärna:Lennart Agén, presschef, tel 070- 245 00 47 eller press@systembolaget.se