13 feb 2015
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2014

Stödet fortsätter att öka för Systembolaget

Systembolagets långsiktiga arbete med det goda kundmötet, utvecklingen av sortimentet och att informera om alkoholens risker, ger goda resultat.

- Det är bekräftelse för oss från våra kunder att vårt långsiktiga arbete ger resultat och att vårt ”Nöjd-Kund”-index 2014 når nya rekordsiffror samtidigt som över 74 procent av svenskarna stödjer Systembolagets ensamrätt, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Systembolagets resultat för 2014 uppgick till 251 (287) MSEK, vilket är 36 MSEK lägre än under 2013, men klart överstiger ägarens avkastningskrav. Försäljningen av alkoholfritt ökade under året med 16,5 procent och uppgick till 129 MSEK. Systembolagets totala försäljning uppgick till 26 431 (25 709) MSEK, en ökning med 2,8 procent. Under 2014 besöktes Systembolagets 431 butiker av 120 miljoner besökande kunder och ca 37 miljoner besökte Systembolaget.se/apparna för att ta del av information och göra e-beställningar.

Opinionsindex (OPI) som TNS Sifo genomför varje månad för att mäta allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt visar att stödet aldrig varit starkare. För 2014 uppgick OPI till 74 procent vilket är högre än både fjolårets utfall och målet för 2014. Dessutom visar Nöjd-Kund-Index (NKI) att våra kunder fortsatt är mycket nöjda och har en positiv syn på vår service. För både fjärde kvartalet och helåret uppgick NKI till 83, vilket är en förbättring jämfört med i fjol.

- Att stödet för Systembolagets ensamrätt är större än någonsin är väldigt glädjande för oss. Jag är mycket tacksam över medarbetarnas fina prestationer och förmåga att överträffa kundernas förväntningar på ansvarsfull service, säger Magdalena Gerger VD för Systembolaget.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2014

För ytterligare information, kontakta gärna;

Systembolagets presstjänst, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se