15 feb 2016
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2015

Nöjda kunder och starkt stöd för Systembolaget

Systembolagets långsiktiga och strategiska satsningar i kundmöte, ledarskap och sortiment fortsätter ge resultat.

- Det är väldigt glädjande för oss att Nöjd Kund Index för 2015 når nya rekordsiffror samtidigt som över 77 procent av svenskarna stödjer Systembolagets ensamrätt. Årets siffror visar att vårt långsiktiga arbete och våra satsningar ger resultat, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Systembolaget är enligt Förtroendebarometern det företag som svenska folket har störst förtroende för. OPI, där TNS Sifo mäter allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt till försäljning av öl, vin och sprit, har aldrig varit högre sedan mätningarna startade 2001. OPI uppgick år 2015 till 77 procent, vilket är en ökning från 74 procent jämfört med år 2014. Systembolagets Nöjd Kund Index, NKI som mäts av CFI Group, nådde en ny rekordnivå på 84, jämfört med fjolårets resultat 83, vilket även var målnivån för 2015.

Samtidigt som arbetet med de strategiska satsningarna har också ett intensivt arbete med att modernisera vårt affärssystem pågått. Systembolaget arbetar också med att ständigt förbättra verksamheten genom bland annat processarbete. Arbetet med detta är ett led i att fortsätta bedriva en rationell drift.

Försäljningen under året var i linje med föregående år och uppgick till 470,7 miljoner liter. Intäkterna ökade till 27,6 miljarder kronor. Intäktsökningen berodde främst på alkoholskattehöjningen och premiumiseringstrenden, som innebär att kunderna väljer något dyrare produkter. Efterfrågan på alkoholfritt och ekologiskt fortsätter att öka. Ekologiska produkter utgjorde under året 9 (6) procent av den totala försäljningsvolymen, inte långt från Systembolagets strategiska mål om att 10 procent av försäljningsvolymen år 2020 skall utgöras av ekologiskt märkta produkter.

- Aldrig tidigare har Systembolagets kunder varit så nöjda, samtidigt som stödet och förtroendet är starkare än någonsin. Jag är väldigt stolt över medarbetarnas fina insatser och förmågan att sälja med stort ansvar, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2015

För ytterligare information, kontakta gärna;

Systembolagets pressjour, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se

*Förtroendebarometern presenteras av TNS Sifo och MedieAkademin