18 apr 2019
Finansiell information

Systembolagets delårsrapport för perioden januari-mars: Stark opinion för ensamrätten och högst förtroende

Systembolagets första kvartal resulterade i toppnoteringar i såväl opinionsindex som i Förtroendebarometern. Det visar Systembolagets delårsrapport för perioden januari-mars som presenteras idag.

– Att ha ett stort förtroende bland svenska folket är något vi är ödmjuka inför. Förtroende är något som förpliktigar och ställer än mer krav på fortsatt utveckling med kundmötet och folkhälsan i fokus, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Starkt förtroende och minskad alkoholkonsumtion

För tredje året i rad toppar Systembolaget Förtroendebarometern och är den institution i Sverige som svenskarna har störst förtroende för. Hela 78 procent har mycket eller ganska stort förtroende för Systembolaget. Dessutom tangeras rekordnotering för Opinionsindex, OPI, som visar att 79 procent vill behålla Systembolagets ensamrätt. Systembolagets andel av den totala konsumtionen har ökat, bland annat till följd av minskad reseinförsel och smuggling. Dessutom har den totala alkoholkonsumtionen minskat med 2 procent sedan 2017. Det visar CAN:s preliminära siffror från Monitorundersökningen.

Hållbarhet i fokus

I Dryckesbranschens klimatinitiativ samarbetar branschföreningarna, leverantörerna och Systembolaget för att mäta sina koldioxidavtryck. Drygt 40 leverantörer har hittills anmält sig till initiativet, vilket motsvarar 74 procent av volymen i Systembolagets ordinarie sortiment. I september sätts gemensamma och individuella mål för arbetet.

Försäljning och resultat

Det första kvartalet 2019 minskade försäljningsvolymen med 3 procent till 103,6 miljoner liter jämfört med 106,4 miljoner liter i fjol. Minskningen beror framförallt på att påskförsäljningen inföll under första kvartalet 2018.

Rörelseresultatet för första kvartalet minskade till -91 miljoner kronor, i jämförelse med -9 miljoner kronor i fjol. Det beror bland annat på den lägre försäljningen men också högre kostnader till följd av satsningar på effektiviseringar av verksamheten för att möta framtida behov och förbättringar i butikerna.

– Våra satsningar i utvecklingsprojekt för butik och det digitala kundmötet fortsätter under hela 2019. Dessutom har vi förstärkt vårt informationsarbete kring alkoholens risker, säger Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.

Systembolagets delårsrapport för januari-mars finns att läsa här

För mer information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se