08 apr 2011
Försäljningssiffror

Systembolagets försäljning: Svag minskning första kvartalet

Systembolagets försäljning minskade svagt under årets första kvartal. Framförallt minskar försäljningen av sprit. Minskningen i denna varugrupp påverkar till stor del den totala försäljningen, som är omräknad till ren alkohol. Stödet bland allmänheten för Systembolagets ensamrätt på försäljning av alkohol uppgick under första kvartalet till 69 procent, vilket är den högsta siffran någonsin.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:

Första kvartalet 2011
  Försäljning
(tusentals liter)
Förändring jämfört med motsvarande period 2010 (procent)*
Vin 40 347  – 1,3 %
Starköl 45 318  – 2,6 %
Cider/Blanddrycker 3 190  – 4,0 %
Sprit 4 143  – 7,2 %
Totalt ren alkohol 93 230  – 2,7 %
Alkoholfritt 231  + 24,4 %

* Förändringen jämfört med motsvarande period förra året är kalenderkorrigerad.

– Vi kan konstatera att försäljningen av alkohol efter flera år av uppgång nu minskar något, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget. Vi ligger nu på ungefär samma nivå som under första kvartalet 2009.Försäljningen av alkoholfritt fortsätter att öka. Kunderna uppskattar mer och mer de alkoholfria dryckerna. Systembolaget har också under det senaste året kraftigt utökat det alkoholfria sortimentet. Även ekologiska drycker fortsätter att stiga i popularitet. Gränshandeln minskarFörsäljningen i de butiker som ligger nära gränsen till Danmark, Norge och Finland minskar något. För butikerna i södra Sverige ligger minskningen på samma nivå som landet i övrigt. Minskningen är större vid gränserna mot Norge (-10 procent) och Finland (-11 procent). Stödet för Systembolaget fortsätter att ökaUnder första kvartalet 2011 svarade 69 procent ja på SIFO:s fråga om man vill behålla Systembolaget i dess nuvarande roll. Årssiffran för 2010 var 66 procent. 69 procent är den högsta siffran någonsin sedan mätningarna startade år 2001. Då var stödet 49 procent.

Systembolaget mäter även hur nöjda kunderna är med bland annat service och sortiment. NKI (Nöjd-Kund-Index) uppgår under årets första kvartal till 79. Resultatet för helåret 2010 låg på 78. Bättre på ålderskontrollSystembolaget anlitar ett extern undersökningsföretag för att ta reda på hur ålderskontrollen fungerar. Undersökningsföretaget låter kunder mellan 20-24 år genomföra testköp i systembutikerna. Under första kvartalet bad personalen om legitimation i 95 procent av alla testköp. Det är den högsta siffran som man hittills kommit upp till när man testat ålderskontrollen. Under 2010 var siffran 94 procent.  Mer statistikSystembolagets försäljningsstatistik finns här  eller på systembolaget.se/pressFÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA: Presschef Lennart Agén, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se