03 okt 2012

Systembolagets försök med hemleverans inleds i november

Regeringen har gett klartecken till Systembolaget att genomföra ett försök med hemleverans av alkoholdrycker i maximalt sex län. Försöket genomförs stegvis, med start den 6 november i Sollentuna. De övriga orterna höst är Johanneshov, Bromma och Nacka. Därefter tillkommer andra delar av Sverige, i både storstad och landsbygd under nästa år.

– Systembolagets roll bygger på att vi tar ansvar för det vi säljer och för att motverka alkoholens negativa effekter. Vi har också ansvar för att ge god service. Därför ser vi fram emot att vi nu kan inleda ett begränsat försök med hemleverans, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Försöket med hemleverans utformas i samråd med erfarna alkoholforskare och i dialog med lokalpolitiker. Vi har också eftersträvat att få med områden där det finns en vana av att använda den nuvarande e-beställningstjänsten med utlämning i butik. Försöket inleds i full skala efter sommaren 2013, och kommer därefter att pågå i 12 månader, i max sex län - både storstad och landsbygd.

– Det är viktigt att förändringar av detta slag utvärderas med avseende på konsumtionsförändringar innan de införs permanent, säger Mats Ramstedt, alkoholforskare och chef för STAD, som tillsammans med Thor Norström, professor i sociologi vid Stockholms universitet, kommer att utvärdera försöket.

Systembolaget gör bedömningen att hemleveranstjänsten i först hand kommer att vara intressant för kunder som på grund av tidsbrist vill ha varorna levererade till bostaden. Tjänsten kan även vara intressant för kunder som tycker att det är tungt och opraktiskt att bära hem varorna. Hemleverans sker till självkostnadspris. Leveranskostnaden för 1-12 flaskor är mellan 200 och 220 kronor i försöksorterna.

Systembolaget har valt Bring Express som partner för leverans till kunderna. Högsta prioritet är att utbilda och certifiera de personer som ska leverera till kunderna, så att Systembolagets strikta försäljningsregler kan säkerställas. Det handlar om att inte sälja till den som är under 20 år, till den som är märkbart påverkad eller när det föreligger en langningssituation. Testköp kommer att genomföras på samma sätt som i butik och ombud för att kontrollera att försäljningsreglerna följs.

Fakta om försöket med hemleverans:

• Tjänsten riktar sig till privatpersoner.
  • Leverans tidigast tre dagar efter beställning.
  • Leverans måndag-fredag klockan 10.00 – 20.00.
  • Exakta leveransdagar och tidpunkter varierar beroende på postort.
  • Obligatorisk legitimationskontroll vid mottagning av varorna.
  • Leveranskostnaden beror på beställningens omfattning.
  • Det finns en maxgräns på 8 kollin.
  • Försöket påbörjas den 6 november i Sollentuna, med leverans mån-, ons- och fredag, och därefter i Johanneshov, Bromma samt Nacka så snart vi har kvalitetssäkrat hemleverans i Sollentuna.
  • I början av försöket erbjuds endast drycker ur Systembolagets ordinarie sortiment.
  • Därefter tillkommer försöksorter i andra delar av Sverige i både storstad och landsbygd.
  • Under 2013 kommer Systembolaget att erbjuda hemleverans även av beställningssortimentet och till valfri adress, i försöksorterna.

För mer information, kontakta gärna:
Lennart Agén, presschef, 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se

Mats Ramstedt, chef för STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem), 08-123 455 02 alt 070-001 12 19

• null