15 jun 2011
Dryckesauktioner

Systembolagets Lilla Dryckesauktion på nätet

Under hösten blir det premiär för Systembolagets Lilla Dryckesauktion som nätauktion. Första budgivningen på nätet äger rum 3 oktober.

– Sedan vi började med dryckesauktioner har intresset ökat stadigt. Med nätauktion blir det lättare för våra köpare och säljare över hela landet, och även internationella naturligtvis, säger Hanna Frändh Samuelsson, projektledare för dryckesauktionerna på Systembolaget.

Auktionskunderna är positiva till auktioner på webben visar en kundundersökning Systembolaget gjort under våren.

– Det känns roligt att vi redan nu kan tillmötesgå dem och genomföra den nya auktionsformen, säger Hanna Frändh Samuelsson, projektledare för Dryckesauktionerna på Systembolaget.

Lilla Dryckesauktionen på nätet görs i samarbete med Stockholms Auktionsverks stadsauktion som lanseras på webben i augusti. Det nya upplägget innebär fler auktioner under hösten men med färre utrop vid varje tillfälle. Objekten finns på www.stadsauktion.se en vecka innan auktionsdag då det också är möjligt att lägga bud. Budgivningen avslutas mellan 13.00 och 23.00 angiven dag. Om fler budgivare bjuder på ett objekt förlängs auktionen. Den som inte vill eller kan bjuda på nätet kan lämna skriftliga bud.

Höstens första Lilla Dryckesauktion genomförs måndag den 3 oktober. Ytterligare två tillfällen för Lilla Dryckesauktionen på nätet planeras under hösten.

Lilla Dryckesauktionen vänder sig till köpare och säljare som är intresserade av värdefulla samlarobjekt i mindre partier eller enstaka flaskor, av goda och erkända årgångar.

Den Stora Dryckesauktionen vänder sig till köpare och säljare som är intresserade av större värdefulla poster och sker som vanligt hos Stockholms Auktionsverk på Nybrogatan 32 i Stockholm, den 16 november kl 12.00.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Hanna Frändh Samuelsson, projektledare Dryckesauktioner Systembolaget: 08-503 311 57 hanna.frandh.samuelsson@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se