24 sep 2012

Systembolagets nya app gör det lättare att dricka mindre

I dag, den 24 september, lanserar Systembolaget appen Promillekoll, ett verktyg för dig som vill lära dig mer om hur din alkoholkonsumtion påverkar dig. Appen finns att ladda ner kostnadsfritt för Android och iPhone.

– Vi har tagit fram den här appen för att göra det lite lättare att inte dricka för mycket, säger Lennart Agén, Systembolagets presschef. Syftet med appen är helt enkelt att minska berusnings-drickandet och hjälpa de som vill reflektera över sin alkoholkonsumtion och göra mer hälsosamma val.

Cirka 900 000 personer beräknas ha riskabla alkoholvanor och nästan hälften av dem vill minska sin konsumtion*.  Riskbruket är som mest utbrett upp till 29 års ålder. En undersökning YouGov utfört på uppdrag av Systembolaget visar att 80 procent av de mellan 20 och 40 år vill veta mer om hur mycket alkohol de kan dricka för att inte riskera sin hälsa.

– Berusningsdrickande är en riskfaktor för våld och andra skador.  Bland unga vuxna är berusningsdrickandet utbrett. Om den här appen kan hjälpa till att få kontroll över drickandet vore det mycket bra, säger Kent O Johnsson, alkoholforskare vid Malmö Högskola.

Effekterna av appen Promillekoll kommer att utvärderas i en studie som genomförs vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet med början efter årsskiftet.

Hur fungerar appen?
Du fyller i kön, ålder, längd och vikt. Under kvällen registrerar du vad du dricker och appen håller då koll på promillenivån i realtid och hur den förhåller sig till den gräns du själv satt upp. Genom att vrida på telefonen ser du hur din promille¬kurva kommer utvecklas under kvällen. Appen slutar att fungera vid 0,8 promille.

systembolaget.se/promillekoll finns mer information om appen och tips till den som vill undvika berusning på festen. Nedladdning av appen görs via App Store eller Google Play.
Bilder på appen finns att hämta på systembolaget.se/press

För mer information, kontakta:
Lennart Agén, presschef Systembolaget. Tel 070-245 00 47 eller lennart.agen@systembolaget.se
Kent O Johnsson, alkoholforskare Malmö Högskola. Tel 070-292 77 70

* Källa: Statens Folkhälsoinstitut