24 maj 2011
Dryckesauktioner

Unika årgångar och brett utbud på sommarens dryckesauktioner

Sommarens dryckesauktioner domineras av unika årgångar, flera från 1800-talets slut, men också ett brett utbud. Systembolagets dryckesauktioner, som görs i samarbete med Stockholms Auktionsverk, går av stapeln den 31 maj och den 7 juni.

1 246 poster kommer att gå under klubban till ett uppskattat värde mellan 7,7 och 9,2 miljoner kronor, det högsta sedan auktionerna började för 7 år sedan.

– I år är det ett mer digert utbud och en bredare dimension än någonsin tidigare, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget. Här finns möjligheter att hitta något unikt vare sig man söker fullt utvecklade viner på sin mognadstopp eller är intresserad av yngre viner för lagring.

– Det känns väldigt spännande och speciellt att kunna erbjuda flera drycker från 1800-talet, fortsätter Sören Nylund. Till exempel har vi Château d’Yquem från 1899, konjak från 1870-talet före vinlustiden, men jag vill också nämna en Château Lafite på magnum från 1961.

Dryckesauktionens katalog liksom text och bild för objekten finns tillgängliga på www.systembolaget.se och på www.auktionsverket.se.  Här finns även information om tidigare auktioner.

Visning av och information om auktionernas objekt
Måndag den 30 maj kl 15:00 -19:00, i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5.

Datum för auktionerna
Lilla Dryckesauktionen: 31 maj, start kl 15:00 i Stockholms Auktionsverks lokaler, Frihamnen Magasin 5, Stockholm.
Stora Dryckesauktionen: tisdag 7 juni, start kl 12:00 i Stockholms Auktionsverks lokaler, Nybrogatan 32, Stockholm.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 070-548 00 25, soren.nylund@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se

Skillnaden mellan de två auktionerna är utropens storlek, främst avseende utropets belopp eller antal flaskor. Bedömnings¬kriterierna är de samma för båda auktionerna: flaskorna ska hålla en god och erkänd kvalitet. Definitionen för värdefullt samlarobjekt lyder: ”ett vin, ett starkvin eller en spritdryck som med kontinuitet omsatts och omsätts på internationella dryckesauktioner samt har en bred dokumenterad efterfrågan”.