05 mar 2015

Var femte kvinna orolig för sin partners alkoholvanor

Forskning visar att kvinnor ökat sin alkoholkonsumtion de senaste tjugo åren. Trots detta anser de flesta kvinnor inte att de dricker för mycket. Däremot känner kvinnor i högre utsträckning än män en oro för hur deras partner dricker. Detta visar en ny Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av Systembolaget i samband med seminariet ”Kvinnor och alkohol” den 5 mars.

I samband med seminariet har Systembolaget tagit fram en ny Sifo-undersökning om kvinnors och mäns vanor och attityder gällande alkohol.

– Fler kvinnor än män är oroliga för sin partners drickande. Vi vet ju att kvinnor generellt tar ett större ansvar för familjeliv och relationer, och det verkar gälla även när det handlar om alkoholvanor, säger Magdalena Gerger, VD för Systembolaget.

Undersökningen visar bland annat:

• 20 procent av kvinnorna känner oro för sin partners drickande – mot 7 procent av männen
  • Var tionde kvinna, 16 procent, känner sig orolig för sitt eget drickande. Ungefär lika många av männen,18 procent, känner oro.
  • 64 procent av kvinnorna säger att de vet exakt hur mycket de dricker – jämfört med 50 procent av männen

Systembolagets seminarium belyser olika aspekter av kvinnor och alkohol: könsroller, alkohol i det sociala livet, äldre kvinnor som dricker allt mer.

– I Systembolagets samhällsuppdrag ingår att informera om alkoholens risker. Det gör vi bland annat genom att informera om och stödja ny alkoholforskning, säger Magdalena Gerger.

”Kvinnor och alkohol – vad vet vi om riskerna?”

Tid:               Torsdag den 5 mars 2015 kl. 08.30-12.00

Plats:             Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Program:

För mer information kontakta:

Therese Elmgren, pressekreterare Systembolaget, telefon 072-706 83 36 therese.elmgren@systembolaget.se