27 okt 2014

Whiskylikören Fireball säljstoppad

Systembolaget stoppade försäljning av den amerikanska whiskylikören Fireball  Cinnamon & Whisky Liqueur (artikelnummer 332) på lördag förmiddag, 25/10, i samband med att butikerna öppnade. Beslutet fattades direkt efter att Systembolaget på fredagskvällen fått information från leverantören Arcus om att det vid en rutinkontroll på finska Alkos laboratorium uppmätts för höga halter av propylenglykol i produkten. Inom EU ligger gränsvärdet för propylenglykol på 0,1 gram per kilo, i USA på 5,0 gram per kilo. Alkos testresultat visade på 5,8 gram per kilo.

Kunder som har köpt Fireball är välkomna att lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka. Detta gäller självklart även om man har öppnat flaskan.

Systembolaget har en pågående dialog med leverantören, Arcus och kommer självklart innan Fireball återkommer i Systembolagets sortiment att genomföra egna labbtester för att försäkra att Fireball ligger inom föreskrivna gränsvärden.

För vidare information kontakta Systembolagets pressjour på 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se