– De höga siffrorna visar på ett fortsatt starkt stöd för Systembolaget och vårt viktiga samhällsuppdrag. Det är glädjande att kunderna värnar om Systembolagets syfte och uppgift - att begränsa alkoholens skadeverkningar och de negativa konsekvenserna för såväl enskilda individer som för samhället i stort, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.
Årets försäljning ökade med 5 procent till 505 miljoner liter jämfört med 2017. Omräknat till liter ren alkohol var ökningen 3 procent eftersom kunderna valt alkoholsvagare drycker i större utsträckning än föregående år. Försäljningsökningen beror till stor del på den långa och varma sommaren men det är sannolikt också en effekt av den svaga kronan. Siffrorna visar också en ökad försäljning av ekologiskt och alkoholfritt.
Rörelseresultat har minskat med 43 miljoner kronor jämfört med förra året, till 227 miljoner kronor. Minskningen beror framförallt på flertalet satsningar.
-Under året har Systembolaget arbetat intensivt i olika utvecklingsprojekt med bland annat framtidens digitala kundmöte, som exempelvis en ny onlinebutik och personlig chattrådgivning med ökade personal- och IT-kostnader som följd. Vi har också förstärkt vårt arbete kring alkoholens risker, säger Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.
Under 2019 fortsätter arbetet med den nya onlinebutiken vilket kunderna kommer möta redan under våren. Systembolaget arbetar även vidare med att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål. Dessutom sker utvecklingen av samarbetet med barnrättsorganisationer och IQ - Barndom utan baksmälla – ett initiativ för att färre barn ska fara illa av vuxnas drickande.
Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2018
För ytterligare information, kontakta: Systembolagets pressjour, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se