23 apr 2020

Systembolagets årsstämma: Fortsatt nöjda kunder och ny styrelseordförande utsedd

Nöjd Kund Index (NKI) ligger kvar på förra årets rekordnivå på 85. På stämman valdes Göran Hägglund som ny ordförande för Systembolagets styrelse.

– Det är glädjande att kunderna är så nöjda med vår verksamhet och att det finns ett starkt stöd för Systembolagets ensamrätt. När jag blickar tillbaka på året som gått kan jag konstatera att kunderna är nöjda och att vi fortsatt har ett starkt stöd för ensamrätten. Jag ser framemot att fortsatt utveckla verksamheten i takt med omvärldens förväntningar, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Försäljning och resultat

Under 2019 ökade försäljningsvolymen med 1 procent och uppgick till 511,9 (504,9) miljoner liter. Intäkterna ökade med 4 procent till 32,2 (30,9) miljarder kronor. Att intäkterna ökade mer än försäljningsvolymen beror främst på att kunder i högre utsträckning köper varor i dyrare prisklasser. Alkoholfritt ökade med 8 procent och var procentuellt den varugrupp som ökade mest. Årets rörelseresultat uppgick till 229 (227) miljoner kronor.

Preliminära siffror från CAN visar på en positiv utveckling med fortsatt minskad alkoholkonsumtion. 2019 uppgick till 8,7 (8,8) liter ren alkohol per person över 15 år. Sett till anskaffningen ökade Systembolagets andel med en procent.

Stämman

Vid stämman valdes en ny ordförande: Göran Hägglund, tidigare ordförande för Pensionsmyndigheten, partiledare Kristdemokraterna och socialminister.

Följande ledamöter omvaldes: Viveca Bergstedt Sten, Robert Damberg, Anders Ehrling, Ulrika Eriksson, Cecilia Halle, Barbro Holmberg, Frida Johansson Metso och Håkan Leifman.

– Jag är mycket stolt över uppdraget att få vara ordförande för Systembolagets styrelse. Företaget har en viktig uppgift och nästan alla svenskar har en åsikt om företaget och dess roll. De årliga förtroendemätningarna visar att bolaget har ett starkt stöd hos svenska folket. Min uppgift blir att tillsammans med företagets ledning fortsätta arbetet för att Systembolaget både ska vara ett kunnigt och serviceinriktat företag och bidra till de alkoholpolitiska målen, säger Göran Hägglund.

Systembolagets ansvarsredovisning 2019: https://www.omsystembolaget.se/globalassets/pdf/systembolagets_ansvarsredovisning_2019.pdf

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se