21 okt 2021
Alkoholforskning

Alkoholforskare prisas med stipendium

Ola Siljeholm tilldelas årets Bertil Göransson-stipendium – ett stipendium för alkoholforskare. Priset finansieras av Systembolaget.

Ola Siljeholm är doktorand på Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet och psykolog på mottagningen Alkohol och hälsa Riddargatan 1. Han är projektledare för forskningsprojektet ”Randomiserad kontrollerad studie av Community Reinforcement Approach and Family Training (CRAFT) vs Sedvanlig behandling för föräldrar till ungdomar med alkohol- eller drogberoende”. CRAFT är ett manualbaserat stödprogram för anhöriga till personer med alkohol- och drogproblem.

Bertil Göransson-stipendiet är på 30 000 kronor. Mottagaren utses av professuren i klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet, en forskartjänst som Systembolaget delfinansierar.

För mer information kontakta:

Ola Siljeholm, Bertil Göransson-stipendiat, tel. 073-772 20 37, ola.siljeholm@sll.se

Systembolagets pressjour, 070-245 00 47, press@systembolaget.se