09 nov 2021

Alkoholkartan – ett nytt verktyg för dig som är intresserad av alkohol i samhället

Systembolaget lanserar Alkoholkartan (https://www.alkoholkartan.se/).

Alkoholkartan är ett verktyg som du som journalist, forskare, beslutsfattare eller intresserad i frågan, kan använda om du lättare vill hitta och jämföra regional statistik som rör alkohol i samhället.

Ett av Systembolagets uppdrag är att informera om alkoholens skadeverkningar. Genom att ta fram denna tjänst hoppas vi att fler tar till sig den fakta som finns kring alkoholens skadeverkningar och kostnader.

Du hittar Alkoholkartan på https://www.alkoholkartan.se/

Källorna till statistiken i Alkoholkartan hämtas från Folkhälsomyndigheten indikatorlabb, CAN - Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, IQ och deras Alkoholindex samt från oss själva.

Har du frågor om själva statistiken, hänvisar vi dig direkt till de källor vi har hämtat respektive information från. Källorna är utmärkta på Alkoholkartan.

För mer information, kontakta Systembolagets presstjänst på tel. 070-245 00 47, eller e-post: press@systembolaget.se