– Vi ser en naturlig återgång med minskad försäljning på -1,1 procent när samhället åter har öppnat upp igen. Systembolagets e-handel ökar med 1,5 procent under perioden. Här kommer flera digitala lösningar att presenteras framgent. Målet är att kunderna ska få bästa bemötande online – precis som de får i butik, där vår service går hand i hand med vårt samhällsuppdrag, säger Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget.
Systembolaget redovisar ett stabilt NKI-resultatet på 80,7 (80,6) i årets andra mätning, där NKI Hållbarhet ökar med 1,0 enhet mot samma period föregående år. Perioden visar en positiv effekt av den nya kundvägledningen till våra mest hållbara varor, sett till miljö, klimat och arbetsvillkor i odling och produktion.
– Den lägre försäljningsvolymen består under perioden och varugrupperna sprit, vin och öl minskade i försäljning. Cider, blanddrycker och alkoholfritt ökade däremot jämfört med tredje kvartalet föregående år. Det högre rörelseresultat är främst drivet av lägre kostnader och en lageromvärdering, säger Merlin Poljak, Ekonomidirektör på Systembolaget.
Systembolagets delårsrapport för januari-september finns att läsa här:
Ekonomisk information | Systembolaget (omsystembolaget.se)
För ytterligare information, kontakta:
Systembolagets presskontakt, 08-503 302 95, press@systembolaget.se